Azië maar toch ook weer niet - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Joyce Leijen - WaarBenJij.nu Azië maar toch ook weer niet - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Joyce Leijen - WaarBenJij.nu

Azië maar toch ook weer niet

Door: Joyce

Blijf op de hoogte en volg Joyce

05 April 2015 | Maleisië, Kuala Lumpur

~ Langkawi – Panang – Cameron Highlands – Pulau Perhentian ~

Langkawi
De reis naar Maleisië verliep voorspoedig, net als alle andere boottochten.
Paspoort controle ging ook super vlot. Op Koh Lipe moesten we ons paspoort inleveren en vervolgens in Maleisië op Langkawi werd iedereen 1 voor 1 omgeroepen om z’n paspoort weer in ontvangst te nemen. Super relaxed als Nederlander krijg je hier gewoon 90 dagen gratis visum, zouden ze overal moeten doen! :)

De verschillen met Thailand en Maleisië waren wel meteen te merken. De welvaart is hier stukken beter. Veel auto’s, maar dan ook echt serieus merken, veel mensen rijden hier een Mercedes, BMW of VW, in die andere landen heb ik dat nog niet gezien haha.
Wat me ook meteen opviel is dat grotendeels hier moslim is. Niet echt mijn favo geloof geloof ik want alle vrouwen dragen zoveel kleren, dag en nacht, ik vindt het er niet echt vrouw vriendelijk uitzien en doordat alle vrouwen hier zo dik in de kleren zitten val ik des te meer op en heb dan ook vaak dat mannen die gechangeerd zitten te staren naar me.
Maar ondanks alles vindt ik de mensen wel erg vriendelijk, ze maken snel een babbeltje, helpen je heel graag en stralen vriendelijkheid uit!

Langkawi staat bekend om het shoppen, super veel grote shopping malls omdat het eiland duty free is. Dit was alleen niet de reden waarvoor ik hier heen ging. Ik moest ergens de grens over en dit eiland was het makkelijkste te bereiken vanaf Ko Lipe dus vandaar haha. Ik ben één dag op het eiland geweest. Lekker rond gereden op de scooter.

Ja, toch wel erg chill dat ik wat scooter skills heb want taxi’s zijn erg duur hier. Per scooter je zelf verplaatsen heeft zo z’n voordelen. Je bent van niemand afhankelijk en het is cheap. Hier in Maleisië valt het wel mee met de wegen. In Thailand was het een ander verhaal, vooral op de eilanden waren de wegen soms best smal en erg heuvelachtig. Bijna op elke eiland werd ik er voor gewaarschuwd dat er veel ongelukken gebeuren.
Ik heb veel mensen met verband of een “Thailand tattoo” zien lopen. Dit is dus een flinke schaafwond op je been door een scooter ongeluk, met een herinnering aan Thailand ;) haha. Dit is mijn gelukkig gespaard gebleven!

Lekker rond gereden dus het Langkawi. Heerlijk windje zou je zeggen op de scooter, maar helaas het voelde als of ik door een warme deken reed.
Heb de wel bekende “cabel car” bezocht. Dit is een kabelbaan met gondels die je naar een view point brengt van 680m hoog. Echt prachtig. Rondom een schitterend uitzicht over het eiland. De gondeltjes moesten me beetje denken aan de wintersport, alleen lag er geen sneeuw hihi.

Penang
Penang was 3 uurtjes met de boot naar het zuiden. Ik kwam aan in George Town. Een grote stad met veel culturen. Indisch, Chinees, Maleisische. De stad was voor mij weer veelte groot (1 na grootste stad van Maleisië). Veel museums, tempels allemaal dingen waar ik genoeg van heb gezien en vroeg me dan ook echt af waarom ik hier ook alweer heen ging.....
Na de hele middag rond gelopen te hebben en echt besloten had dat ik hier niet langer wilden zijn heb ik Penang als tussenstop beschouwd. Ik ben dan ook meteen de volgende dag door gegaan per bus naar de Cameron Highlands.
Dit ligt plus minus in het midden van Maleisië.

Cameron Highlands
Met busritten maak ik altijd van alles mee. Ook deze keer weer.
De bus vertrok zoals gewoonlijk later. Waardoor de volgende bus op ons moest wachten.
Vervolgens bij de eerste stop raakte we twee mensen kwijt. Hier kwamen de later achter toen we al onderweg waren, we werden ingehaald door een auto toerende, mensen uit de auto hangend met hun twee vingers omhoog dat we dus twee mensen waren vergeten. Dikke shit! We moesten dus terug, na een half uur kwamen we weer bij de parkeerplek aan en na zoeken en vragen bleken de twee mensen er vandoor te zijn gegaan. Super balen dus. Vervolgens mij de stop erna was iemand zijn camera kwijt. Spooky! Er was dus iemand in de bus die de camera gestolen had.

Voor de rest was het een leuke busrit! Doordat Maleisië jaren terug is gekoloniseerd bij de Engelse zie je dit ook overal terug. Grote gebouwen, veel shopping malls, Subways, Mac Donalds en 7Elevens. Ook zie je het terug in de wegen. Deze zijn prachtig, nog veel beter als in Thailand. Als je over de snelweg rijdt zou je haast zeggen dat je in Engeland ben alleen is het veel warmer en staan er palmbomen langs de weg.

Eenmaal aangekomen in Cameron Highlands was ik super blij dat ik hier was, het was een stuk koeler en het is prachtig hier in de bergen. Het plaatjes waar ik verbleef heette Tanah Rata, super klein dorpje midden in bergen. De temperaturen zijn plus minus 10 graden koeler als de rest van het land. ’s Avonds kwamen de temperaturen zelfs onder de 20 graden uit! Best frisjes hoor ;). Maar ook best lekker na al die hitte als je af en toe niet meer weet waar je het zoeken moet is dit echt lekker. Tijd voor wat activiteiten!

Cameron Highlands staat bekend om de thee plantages. De volgende dag heb ik samen met twee Zweedse meisjes een hiking trip gedaan naar de plantages.
We hadden een taxi genomen die ons onderaan de trail had afgezet en vanaf daar zijn we een aantal kilometers gaan klimmen tussen de thee plantages door. Dit was echt ongelofelijk, waanzinnig mooi!!! Zoveel thee overal om je heen en zo mooi groen, dit heeft prachtige plaatjes opgeleverd. We hebben ’s middags verse thee gedronken en hadden nog een aardbeien kwekerij bezocht die tussen de thee plantages lag. Hier natuurlijk heerlijke (helaas bespoten) aardbeien gegeten. Toen we eind van de middag terug wilden gaan begon het te onweren en super hard te regenen! Op dat moment zaten we ergens helemaal boven in de plantages en was het zeker 4 km. Terug lopen naar de hoofdweg. We besloten te gaan liften, want er reden genoeg auto’s langs en al snel vonden we een pickup auto die ons mee wilde nemen. We kregen zelfs een paraplu. Deze vriendelijke mensen hebben ons zowat helemaal terug gereden naar ons guesthouse. Echt ik stond er van te kijken maar de bevolking hier in Maleisië is tot nu toe echt het aller vriendelijkst en behulpzaamst!!!

De volgende dag heb ik een halve dag trip gedaan, gezellig met 7 andere mensen hebben we verschillende dingen bezocht zoals een vlinder kwekerij. Heel bijzonder super grote gekleurde vlinders die maar maximaal 60 dagen oud worden en alleen actief zijn als er veel zon licht is. We waren en ’s morgens en die beesten waren zo wat nep, je kon ze oppakken en op je hoofd zetten enz. Heel bijzonder.
Voor de rest hadden ze daar allerlei soorten insecten en reptielen waarvan is van sommigen het bestaan niet eens wist. Zoals rare grote kikkers die op bladeren leken en rare grote insecten die op takken en bladeren leken... heel bijzonder.
Vervolgens hebben het hoogste punt van de Cameron Highlands bezocht. Dit lag op 2030 m. Het uitzicht was helaas niet zo bijzonder als het uitzicht over de thee plantages.
We zijn nog naar “Mozzy Forest” geweest. Dit was een soort van uitgezette lichte trekking door de jungle, met overal mos!
Vervolgens ook de zelfde thee plantages nog een keer gezien. Want dat is toch wel de highlight van Cameron Highlands. Het was een boeiende trip want ondanks dat ik zelf de plantages al had gezien weet ik nu ook hoe de thee word geproduceerd :).
Is best nog wel een werkje, want alle thee soorten buiten de zwarte thee om worden met de hand geplukt! En de plantages groeien zo hard dat er elke 21 dagen weer opnieuw geplukt kan worden, plukken voor je leven dus!

Cameron Highlands was super relaxed. Leuk klein dorpje, niet te toeristisch en even wat betere temperaturen. Helaas wel steeds meer regen de laatste dagen dat ik hier was, begon te veel op Nederland te lijken dus werd het tijd om de hitten weer op te zoeken en het eiland der paradijzen! Want dat is tenslotte wel echt mijn ding!.

Pulau Perhentian
Pulau Perhentian zijn twee kleine eilanden aan de nood-oost kust van Maleisië.
De twee eilanden zijn alleen te bereiken met kleine speedbootjes.
7 maanden per jaar is het eiland open en de andere maanden is het gesloten vanwege het regenseizoen. Hier had ik helemaal geen rekening mee gehouden en had dan ook mazzel dat het eiland net 10 dagen open was toen ik aankwam :D.

Het was ook wel te merken dat het net regenseizoen was geweest hier want de zee was nog wat aan de wilde kant er was zo nu en dan wat bewolking met regen en onweersbuien. Dit mocht allemaal de pret niet drukken want regen in Azië is best lekker als het zo warm is ;).

De boottocht naar het eiland verliep niet al te comfortabel omdat het een klein bootje was stuiterde we letterlijk over de golven en ben er achter gekomen dat water best hard kan aanvoelen. Want na 30 minuten kwamen we op het eiland aan met een zere kont.
Eenmaal bij aankomst was ik wat teleurgesteld (tsja, krijg je er van als je ergens verwachtingen van heb :P). De stranden en wateren waren namelijk niet zo paradijselijk als in Koh Phi Phi en Koh Lipe. We mochten wel zelf een strand uitzoeken waar we heen gebracht wilden worden.

Uiteindelijk gekozen voor Coral Bay (het kleinste eiland) omdat hier de meeste backpackers te vinden zijn. Van Coral Bay naar Long Beach (andere kant van het eiland) is ongeveer 10 minuutjes lopen. Coral Bay had een heerlijk rustige zee en Long Beach was het tegenovergestelde omdat hier altijd wind stond waren de golven best pittig.

In het begin wist ik niet zo goed wat ik hier moest doen. Er was echt letterlijk niks te doen op eten, zonnen en duiken na. ’s Avonds was ook er weinig te beleven. Omdat het echt een duik eiland is ligt iedereen om 11 uur op één oor. Er was één bar op Long Beach en elke avond film avond in Coral Bay in de open air. Dit was wel erg gerelaxt.

Drie dagen heb ik met een Zwitsers meisje en een Duitse jongen rond gehangen.
Ik heb een snorkeltrip gedaan rond het eiland. We gingen de halve dag met een klein bootje naar allemaal snorkel spots rond het eiland. Dit was erg leuk. De local die ons mee nam was erg enthousiast en zoals alle andere Malays erg aardig en open.
Hele dag heerlijk gesnorkeld, veel leuke visjes en koraal gezien. Zelf kleine haaitjes gezien en heb met een zee schildpad gezwommen/gedoken! Super vet! :)

Samen met de Duitse jongen heb ik een fun dive gemaakt. Helaas vanwege het weer werd de duikspot 3x gewijzigd en was het uiteindelijk niet zon spectaculaire duik.
Maar dit heeft me er wel toe aangezet om mijn Advance Open Water cursus hier te gaan doen. Veel duikscholen boden namelijk accommodatie en cursus aan voor een net zon goedkope prijs als op Koh Tao, dus ik dacht waarom ook niet?! De duikschool was erg gerelaxt, niet te druk en voelde me safe bij m’n duik instructrice.

Voor je Advance duiken moet je vijf duiken maken waarvan 1 een diep duik is voorbij 18m. Tot max 30m. En navigatieduik is verplicht de andere 3 duiken mag je zelf beslissen. Ik wilde graag wrakduiken, nachtduiken en een buoyancy duik (hierbij werk je aan je balans) maken.

De nachtduik ging helaas niet door vanwege het weer. De golven waren te hoog en daardoor zou je bootbestuurder ons niet terug kunnen vinden in het donker.
In plaats daarvan heb ik een Fish ID duik gemaakt. Hierbij probeer je zoveel mogelijk vissen te herkennen en te benoemen. Niet zo spectaculair maar wel grappig.

De cursus zou ik in twee dagen kunnen doen maar heb er drie dagen over gedaan omdat het best vermoeiend was. De zee was al die tijd dat ik op het eiland was niet kalm (ook niet super wild hoor, maar er waren best golven op het open water) daardoor moesten we verschillende keren met ons equipement van Long Beach naar Coral Bay lopen en weer terug omdat de boot niet kon vertrekken van Long Beach. De keren dat de boot wel ging van Long Beach moesten we naar de boot toe zwemmen omdat de boot niet aan kon meren aan de pier of het strand.

Met alle duiken was het zicht niet meer als 5-6m. Dit kwam helaas door de weersomstandigheden. Maar dit mocht de pret niet drukken. Toch was het erg leuk vooral het wrakduiken was mega leuk en spannend! Het was een groot vrachtschip dat op z’n zij lag waardoor je er deels doorheen kon zwemmen (wat normaal de bovenkant van het schip dus is), dit was echt super vet. Super veel leven in schip en ook super grote vissen.

M’n laatste duik heb ik ook op een vet coole locatie gemaakt hier waren allemaal rotsen die langs en over elkaar heen liepen en dit gaf de mogelijkheid om ook door smalle gaatje/gangetjes te duiken. Dit was wel super vet! Vooral met de stroming die er stond moest je soms echt even wachten tot het water je er doorheen duwde.

Uiteindelijk na 3 dagen ben ik gecertificeerd voor mijn Advance Open Water!!! Helemaal tof want nu mag ik duiken tot 30 meter, wat me de mogelijkheid geeft om meer wrakduiken te maken en grotere vissen te zien :).

Na 7 nachten op het eiland te hebben verbleven vond ik het toch wel erg jammer om weg te gaan. Gekomen met het idee van wat ik hier in hemelsnaam moest doen en dan na 7 dagen begin het echt als thuis aan te voelen, elke dag de zelfde mensen die je tegen kom, ook hier is de bevolking zo super vriendelijk, en heerlijk in en op en water zorgt er al snel voor dat het voelt als thuis.

Maar goed net zoals op elke andere plek is er een tijd van komen en gaan.
Tijd om mijn reis verder te zetten naar Kuala Lumpur. Dit zal mijn laatste bestemming zijn in dit gedeelte van Maleisië. Vanaf hier zal ik vliegen naar Borneo/ Maleisië.
Afgelopen dinsdag ben ik in Kuala Lumpur aangekomen.

  • 06 April 2015 - 08:44

    Margriet:

    Hey Joyce.
    Weer een heel verhaal maar wel mooi. De onderwaterwereld is ook wel jouw ding.
    Schitterend, wat je daar ook weer ziet.
    Je reist heel wat af, en zie dan ook wat van de wereld.
    Groetjes uit Cyprus.
    Groetjes en liefs, mam XX

  • 06 April 2015 - 13:34

    Renée:

    Heeeeeeee Joyce!!

    Ouwe duiker van me!! Hahaha!!! Wàt een verhaal!!
    Ik heb het doorgelezen maar moet de kaart er nog even bijpakken. Op mn mobiel
    Is dat lastig. Grappig dat je zoveel verschil in die landen ontdekt!
    Ik ga je verslag later nog een keertje lezen op de laptop..
    T ga je goed wijffie!! Veel plezier!! Xx

  • 07 April 2015 - 21:43

    Dick:

    Weer zo'n prachtig verslag en heb ik ook nog eens het geluk dat ik de foto's op Facebook kan zien zodat het plaatje compleet is. Alleen het zelf beleven maakt het nog completer. Wie weet.......Moeder op Cyprus, dochter in Maleisie. Het gaat goed met de dames! Als ze maar genieten. Dat duikbrevet is ook in Nederland geldig Joyce? Hier mag je dan ook naar wrakken duiken of gelden hier andere regels? Leuk te lezen dat de bevolking zo supervriendelijk is. Houd je taai! Groetjes Dick

  • 08 April 2015 - 15:24

    Piet:

    Ha die Joyce, het is er bij mij helaas nooit van gekomen, maar jij hebt gewoon je duikbrevet gehaald. Echt super gaaf. Ik moet even aan Egypte denken. Daar hebben we ook een prachtige duik gemaakt bij Ras Mohamed national park. Jij hebt nog een paar prachtige locaties te gaan. Geniet ervan xxx

  • 14 April 2015 - 20:27

    Angelique:

    Joehoe, wat een leuk verhaal weer!! Heel leuk om te lezen welke duiken je heb gedaan voor advance. Ik heb vorige week mijn advance gehaald, kunnen we samen gaan duiken, hahaha.
    Ik ga zo even je laatste verhaal lezen! Groetjes Angelique

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Maleisië, Kuala Lumpur

Joyce

Actief sinds 28 Maart 2012
Verslag gelezen: 110
Totaal aantal bezoekers 16435

Voorgaande reizen:

06 November 2014 - 02 Maart 2015

Backpacken ZO-Azië

14 Mei 2012 - 18 Juni 2012

Sun Dance Ranch

Landen bezocht: