Eilandjes aan de west kust - Reisverslag uit Koh Lipe, Thailand van Joyce Leijen - WaarBenJij.nu Eilandjes aan de west kust - Reisverslag uit Koh Lipe, Thailand van Joyce Leijen - WaarBenJij.nu

Eilandjes aan de west kust

Door: Joyce

Blijf op de hoogte en volg Joyce

21 Maart 2015 | Thailand, Koh Lipe

~ Koh Phi Phi – Koh Lanta – Ko Lipe ~

Koh Phi Phi
Koh Phi Phi is vrij groot eiland maar ook hier bevindt zich veel natuur en is er eigenlijk maar echt één gedeelte waar al het leven is dat is aan de Ao Ton Sai Beach. Dit gebied is vlak, de rest van het eiland is heuvelachtig en rotsachtig. In dit vlakke gedeelte bevinden zich alle guesthouses, winkels en bars. Dit gebied is echter heel klein ik denk nog geen kilometer bij een kilometer en ook veel te klein voor de grootte hoeveelheid toerisme die hier is, moeilijk voor te stellen misschien maar het is nog drukker als een drukke winkel straat in Amsterdam. De straatjes zijn allemaal heel smal en dicht op elkaar, daarom is er ook geen verkeer. Op dit eiland is ook niks van Thailand te zien qua mensen die hier leven. Het eiland is echt puur een toeristische trekpleister. Dit komt ook door de omliggende prachtige plekken. Zoals Bamboo Island en Maya Bay (waar de film “The Beach” is opgenomen) zijn de twee grootste trekpleisters. Phi Phi is daarom ook het duurste eiland van heel Thailand.

De twee strandjes waar tussen al het “leven” (zie: guesthouses, winkels en bars) zich bevind, deze strandjes zijn echt niet de moeite waard. De zuidelijke baai is waar alle boten aanmeren, niet heel lekker dus om te zwemmen en de noordelijke baai is heel vies.

Het mooiste is om boottripjes te maken vanaf Phi Phi naar de omliggende eilanden.
Dit heb ik dan ook gedaan. De eerste dag heb ik ’s middags een boottrip gemaakt naar Bamboo Island.
Bamboo Island is een vrij klein rond eilandje midden in de zee tussen Krabi en Phi Phi. Dit eiland is een natuur gebied met rondom prachtig witte stranden met azuur blauw water!!! Dit was echt prachtig!!! Ik heb in m’n hele leven nog nooit zulk wit zand en helder blauw water gezien echt fantastisch!!! Ik had hier graag een dag of twee willen blijven. Er is niks te beleven op het eiland, maar ik zag me zelf al helemaal chillen in het witte zand, beetje zwemmen en rondjes lopen over het paradijselijke eiland. Maar helaas want er worden alleen dagtrips naar dit eiland georganiseerd en er zijn geen slaapplekken. Het eiland is echt een super toeristische attractie en er lagen dan ook een 10 tal aan boten voor het eiland, helemaal zwart van de mensen zag het daar.
Maar goed dit was te verwachten en ben dan ook een stukje gaan lopen op het eiland zodat ik niet tussen de mensen massa zat.

Vervolgens zijn we langs het buur eiland “Moskito Island” gevaren. Dit is een eiland vol met hoge rotsen. Hier kon je dan ook niet aanmeren of op komen maar wel erg mooi om te zien.

De laatste bestemming van deze dag was “Monkey Beach”. De naam zegt het al. Dit was een afgelegen strandje op een andere eiland wat helemaal vol zat met apen. We zijn op het strand geweest en hebben hier letterlijk aapies staan kijken. Wel super grappig om apen in de zee te zien spelen. Enige afstand was van deze beesten was wel aan te raden want het blijven wilden dieren, ondanks dat er elke dag boten met toeristen komen. Sommigen mensen waren hier denk ik niet echt van op te hoogte en dachten dan ook dat je die beesten kon aaien... Oei ja dit heel wel spannende en grappige taferelen opgeleverd.
Daarna hebben we de zonsondergang op zee bekeken en zijn we terug gevaren naar Phi Phi.

De volgende dag heb ik een ochtend trip gedaan met een long tail boot.
We hebben in verschillende baaitjes wat gesnorkeld. Snorkelen vond ik niet zo heel spannend maar het uitzicht in de baaien was echt prachtig. Helder blauw turquoise water omgeven door rotsen, echt prachtig.
Vervolgens zijn we naar Maya Bay gegaan. Dit strandje waar de film “De Beach” is opgenomen ligt in een soort van inham tussen de hoge rotsen. Toen we de hoek om vaarde keken we allemaal onze ogen uit, niet meteen vanwege het uitzicht maar zoveel boten en mensen, echt onvoorstelbaar!
Eenmaal op het strand was het prachtig, alles was mooi... echt alles. Water, zand, uitzicht en het natuurpark achter het strand.

Als laatste zijn we naar een andere “Monkey Beach” gegaan. Hier konden we wel heel dicht bij de apen komen en ze aaien. Wel heel bijzonder en ook weer op een prachtig strandje! Ik ben echt verliefd op de omgeving hier!

De volgende dag ben ik gaan duiken. Ja nu ik hier toch ben doe ik meteen alles ;) haha.
Ik had twee fun dives in de ochtend. ’s Morgens om 6 uur het wekkertje en 8 uur lag ik al op de bodem. Echt tof ik had een één op één duik met m’n duikinstructeur. Dit was echter weer een super ervaring. We hadden 2x één uur gedoken en super veel nieuwe vissen gezien. Zoals 3 hele grote Leopard Sharks van 1,5 – 2m, grote zeeslang (Banded Sea Krait) van 2m, Lion Fishes, Clown Triggerfish, Moral eels, Box fishes om maar even wat te noemen ;). De vissen waren echt super. Ook hele grote scholen met honderden vissen gezien en in gezwommen, echt fantastische, ongelofelijk mooi.
De vissen waren super, het koraal was helaas iets minder omdat het een tijdje terug erg warm is geweest is grotendeels van al het koraal hier dood gegaan dus moet weer helemaal opnieuw beginnen met groeien. Maar ondanks dat was het erg mooi.

Na al dit moois ben ik door gegaan naar Koh Lanta.

Koh Lanta
Koh Lanta is een vrij groot eiland. Alle mooiste stranden bevinden zich aan de westkust.
Long Beach is het mooiste en grootste strand, hier verbleef ik dan ook aan.
Op het eiland is vrij weinig te doen. Vooral strand hangen is de hoofd activiteit.
In m’n dorm kwam ik een Amerikaan tegen. Samen met hem heb ik de tijd hier door gebracht. Was echt super gezellig. Beetje rond gereden op de scooter, strandjes gezien en we zijn op een avond nog naar het “Lanta Festival” geweest. Dit was een festival dat drie dagen duurde en was aan de andere kant van het eiland in de Old Town. Erg leuk, veel eet kraampjes, shoppen en live muziek overal. De live muziek was erg slecht maar wel leuk om te zien. Moest me beetje denken aan Dance Valley maar dan in Thailand. Met gesluierde mensen die optraden en vage dansje deden haha, ik heb me dood gelachen daar :P. Twee dagen later kwam ook de neef van de Amerikaan naar Koh Lanta, dit was nog gezelliger. Veel gelachen en zijn naar een Thai kickboks wedstrijd geweest. Dit kwam ik sinds ik in Thailand aankwam overal al tegen en zei steeds ja ooit ga ik dat nog wel zien, ben hier toch zo lang. Maar nu ik op m’n 1a laatste bestemming in Thailand was en het nog steeds niet gezien had besloten we het hier maar te gaan doen. Er waren 7 matches waarvan 6 Thai tegen Thai was. Dit was niet heel spannend helaas. Alleen de laatste match was met veel meer actie. Dit was een Zweedse man tegen een Thai. Erg cool, veel meer actie. Want de Thai wil zich niet laten kennen om het het een sport van z’n land is en de Zweedse man had hier wat lessen gevolgd en besloot mee te doen aan een wedstrijd. Uiteindelijk won de Zweedse man! Was een leuke match.
Na vijf dagen gechilled te hebben hier en nog meer viezer bruin geworden te zijn ben ik door gegaan naar m’n laatste bestemming in Thailand. :D

Koh Lipe
Ko Lipe het eiland der paradijzen!!!
Het mooiste voor het laatst :) Nou dat was het zeker.
In eerste instantie twijfelde ik nog of ik naar Ko Lipe zou gaan.
Want ik hoorde dat het echt een ressorten eiland was, echt niet geschikt is voor een backpackers budget. Uiteindelijk had ik toch besloten om hier heen te gaan omdat het toch een hele reis was vanaf Koh Lanta naar het zuiden. (6 uur met de boot).
Het was de juiste beslissing want dit eiland is echt fantastische!!! Zoals we de plaatjes kennen van mensen in de zee op een paradijselijk eiland met super witte stranden en turquoise wateren, nou die foto’s zijn zeker hier genomen.
Ik keek m’n ogen uit, echt als of ik in een ansichtkaart was beland!!! Niet te beschrijven zo mooi!

Ko Lipe is een super klein eilandje helemaal in het zuiden aan de west kust van Thailand. Bijna tegen de grens van Maleisië.
Het is een beetje te vergelijken met Koh Phi Phi want het eiland is ook zo klein dat er alleen maar wandelroutes zijn en er zijn geen gemotoriseerde voertuigen.
Eerst dacht ik dat Koh Phi Phi het duurste eiland was van Thailand maar Ko Lipe stijgt hier ver boven uit. Er zijn inderdaad veel ressorten en alles is echt heel duur. Zelfs in de 7 Eleven (supermarkt) zijn de prijzen dubbel. Maar goed al we dat even achter wegen laten. Ko Lipe heeft prachtige stranden. Tot nu toe de aller mooiste die ik ooit heb gezien. Echt stunning zo mooi!!! Op dit eiland heb ik dan ook heerlijk genoten van de prachtige stranden en de mooie omgeving. Er zijn overigens gewoon dorm rooms op dit eiland waardoor er meerdere backpackers hier waren! :) Erg gezellig.

De eilandjes hier ver in het zuiden hebben overigens geen pier. Bij de super kleine eilandjes hier boven stopte de boot midden op zee en kwamen er longtail boots van de eilandjes om de mensen op te pikken. Dit was dus overstappen vanuit de ferry boot op de longtail boot om zo vervolgens op de eilandjes te komen.

Zo ook met Ko lipe, ook dit eiland heeft geen pier. Vlak voor de kust hebben ze een klein platform in het water liggen waar de boten kunnen aanmeren om vervolgens vanaf het platform een longtail boot te nemen naar het strand.

Na twee maanden was dit dan alweer mijn reis door Thailand.
Ik heb echt super genoten van Thailand. Vooral het zuiden was echt mijn favoriete gedeelte. Thuis woon ik dicht bij de zee en eigenlijk besef ik niet echt wat dit met mij doet maar sinds dat ik aan het reizen ben, ben ik er toch wel achter gekomen dat ik echt super blij wordt van zon, zee en strand en gewoon zo dicht mogelijk bij het water wil zijn.

Mijn top 3 Thaise eilanden zijn dan ook:
1: Ko Lipe
2: Koh Phi Phi
3: Ko Tao

Afgelopen dinsdag ben ik per boot de grens oversteken naar Maleisië. Het plan is om langzaam af te dalen naar Kuala Lumpur en vanaf daar een vliegtuig te pakken naar Kuching. Dit is het Maleisië Borneo gedeelte.
Tot snel weer :) !!!

  • 21 Maart 2015 - 13:53

    Margriet:

    Hey Joyce,
    Weer een heel mooi verhaal, en waar je nu terecht bent gekomen: Het Paradijs op Aarde.
    Als je straks (het duurt nog even) weer naar huis komt, mag je wel afkicken. Je zal het nog missen.
    Maar het is hier ook gezellig hoor.
    Ik geniet weer van je verhaal, en je prachtige foto's op Face-Book.
    Veel plezier in Maleisië.
    Groetjes, mam XX

  • 21 Maart 2015 - 17:15

    Paula:

    hoi Joyce,
    Ook ik heb weer genoten van je verhaal, dat je op de mooie witte stranden bent geweest zagen we al op de foto's; prachtig!
    We wensen je ook veel plezier in Maleisië, geniet er nog maar even van, je reis schiet al aardig op.
    Groetjes uit een koud en nattig Heiloo ( 7,4 graden Celsius),
    Paula en Erik

  • 22 Maart 2015 - 15:10

    Angelique:

    Joehoe,
    Ik heb met veel plezier weer je verhaal gelezen!!!
    Heel veel plezier in Maleisië!!!

    Gr Angelique

  • 23 Maart 2015 - 13:01

    Piet:

    Prachtig Joyce, ik geniet van je verhalen en natuurlijk de mooie foto's. Succes met je advance diving padi.
    gr. Piet XXX

  • 26 Maart 2015 - 12:11

    Dick:

    Hoi Joyce. Bedankt weer voor de prachtige toeristische beschrijving van de Thaise eilanden aan de westkust. Mocht ik er nog een keer komen dan weet ik waar ik moet zijn. Toch makkelijk zo'n privé reisgids die alles keurt, onderzoekt en dan verslag uitbrengt. Vraag is: hoe bevalt jou Maleisië en vooral waarin verschilt dat land met Thailand en de andere landen die je bezocht? Ben benieuwd naar je ervaringen en reactie. Groetjes Dick

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Thailand, Koh Lipe

Joyce

Actief sinds 28 Maart 2012
Verslag gelezen: 183
Totaal aantal bezoekers 16405

Voorgaande reizen:

06 November 2014 - 02 Maart 2015

Backpacken ZO-Azië

14 Mei 2012 - 18 Juni 2012

Sun Dance Ranch

Landen bezocht: