Another day in paradise - Reisverslag uit Panglao, Filipijnen van Joyce Leijen - WaarBenJij.nu Another day in paradise - Reisverslag uit Panglao, Filipijnen van Joyce Leijen - WaarBenJij.nu

Another day in paradise

Door: Joyce

Blijf op de hoogte en volg Joyce

21 Mei 2015 | Filipijnen, Panglao

~ Negros (Dauin) – Siquijor - Bohol ~

Vanaf dat we in de Filipijnen zijn aangekomen ben ik meer aan het flashpacken als backpacken. We hebben echt een super de luxe leven hier voor weinig geld.
We verblijven in de meest luxe hotels en super chille bungalows voor 20/30 euro per nacht. Het is echt helemaal fantastische.
Ook is het echt veel chiller om hier in de Filipijnen samen met iemand te reizen want de Filipijnen is niet echt een backpack land zoals Thailand. Daar mee bedoel ik dat er super weinig westerse toeristen zijn en het daarom ook erg moeilijk is om een backpackers hostel hier te vinden. Alles is meer gebaseerd op koppels, dus dat komt mooi uit ;) haha.

Dauin
Steeds als ik denk dat het niet beter en mooier kan worden wordt het nog steeds elke keer beter.
Zo ook ons verblijf in Duain. Duain is een super klein plaatsje 15 km ten zuiden van Dumaguete op het eiland Negros. We gingen hier heen om even iets anders te zien als Dumaguete en ook vanaf hier konden we een duiktrip maken naar Apo Island.
Ons verblijf in Duain was een soort van super de luxe landhuis aan het strand. We hadden onze eigen royale kamer met een uber groot bed, super chille badkamer, zwembad en direct aan het strand. Echt weer helemaal fantastische.
We hadden voor de volgende dag een dagtrip geboekt naar Apo Island. Apo Island is één van de top 10 beste duiklocaties in de wereld en staat bekend als macro dive site met super veel hard en zacht koraal in allerlei kleuren.

De boottocht van Duain naar Apo Island was 45 minuten, hier hebben we 3 duiken gemaakt. Het was echt fantastische. Het koraal was zo mooi, precies zoals iedereen al zei. Heerlijk gedoken hier. Aangezien het simpele muur duiken waren waar je niet kon verdwalen besloten Ben en ik samen te gaan duiken los van de groep. Heerlijk met z’n twee en geen rekening houden met anderen. Het was een fantastische dag.

Eind van de dag zijn we terug gegaan naar Dumaguete om vanaf hier de volgende dag door te gaan naar Siquijor Island.

Siquijor
De reis van Dumaguete naar Siquijor was kort, 40 minuten met de boot en we waren er.
Siquijor Island is 75km omtrek. Dit maakte het dan ook aantrekkelijk om het eiland te verkennen met de scooter. We hadden meteen bij aankomst een scooter gehuurd omdat alles best ver uit elkaar lag en lopend niet te doen was, ook was er niet echt goed openbaar vervoer, daarom was een scooter de beste optie. We hebben het hele eiland in de rondte gereden, van alles wat gezien, watervallen bezocht, national marine parks en heerlijk door de dorpjes op het eiland gecruised.
Ook hadden we natuurlijk weer wat duiken geregeld want dit mag je natuurlijk niet missen in de Filipijnen ;).
Zo doende gingen we de volgende dag duiken. Een prachtige duik locatie. Ook dit was weer een muur duik. Prachtige muur dat vanaf 7m diepte naar beneden valt tot 32m.
Op een diepte van 32m was een kleine grot waar we even in zijn gegaan. Dit was eigenlijk meer een inham in de rots, super gaaf. Weer veel coole dingen gezien! :).

Bohol
Vanaf Siquijor zijn we per ferry verder gegaan naar Bohol eiland.
Op Bohol aangekomen zijn we één nacht verbleven in Tagbilaran, hier konden we namelijk onze visum verlengen. Na dit de volgende dag gedaan te hebben zijn we meteen door getuft naar het zuidelijke eiland wat zowat aan Bohol vast ligt: Panglao!
Dit was een kort ritje met de tricycle (dit is een motor met een bakkie ernaast, dit is het meest voorkomende transportmiddel hier) naar Panglao. Super chill. Op Alona beach hadden we voor de verandering weer een super de luxe hotel geboekt :).

We hadden besloten om hier voorlopig even te blijven, er is namelijk van alles te doen en we hadden toch tijd zat. We zijn in totaal een week op Alona beach verbleven, hier hadden we ook weer een scooter gehuurd. We hadden het eiland in de rondte gereden en kwamen tot de conclusie dat er echt helemaal niks te doen is op het eiland op Alona beach na. In dit kleine stukje draaide alles om toerisme. Op de rest van het eiland wonen her en der wat locals en zijn er wat strandjes, thats it.
Omdat Bohol zowat aan Panglao vast ligt (door middel van en enorme brug is het verbonden met elkaar) hebben we vanaf Panglao een dagtrip per scooter gemaakt naar Bohol. Hier hebben we de wel bekende Tarsier Primates gezien. Dit zijn de kleinste aapjes ter wereld (10-15 cm) en hebben we de wel bekende Chocolate Hills bezocht. Dit zijn plus minus 1200 kalkstenen rotsen die in het midden van Bohol uit het landschap rijzen en zijn bedekt met een laagje groen en bruin (vandaar Chocolate Hills). Het was een prachtige dag. Hele dag lekker gecruised op de scooter, bij elkaar hebben we wel 150 km afgelegd.

Voor de rest hebben we weer prachtige duiken gemaakt rondom Panglao met echt super maar dan ook super zicht van 25 -30m + met gigantische mooi koraal en vissen. De duiken rond om Balicasag eiland en Doljo Point zijn echt de mooiste duiken die ik tot nu toe gemaakt heb. Super mooie muur duiken, waar van alles te zien is.

Voor de rest hebben we heerlijk gechilled op het strand, beetje aan ons kleurtje gewerkt, ook erg belangrijk als “flashpacker” haha ;).

Morgen zullen we per ferry terug reizen naar Cebu city en vanaf hier zullen we dan vliegen naar Puerto Princesa / Palawan!!! :)

• 21 Mei 2015 - 08:25

Niels:

Eey Joyce, leuk om weer es een blog van je te lezen. En dat je elke dag begint met de woorden "another day in Paradise" :)
    Zie je over een maandje ;)

• 21 Mei 2015 - 09:19

Dick:

Weer genoten van je reisverslag Joyce. Misschien terug in Nederland eeen duikschool openen? Het water is hier wat minder helder, minder mooie vissen en geen koraal maar toch.....
    Geniet van de Filipijnen! Dick xx

• 21 Mei 2015 - 18:50

Margriet:

Hey Joyce. Af en toe ben ik toch wel een klein beetje jaloers op je. Zo mooi allemaal.
    Filipijnen, zo'n mooi land. Lekker duiken, een beetje op een scooter rijden om mooie eilanden te verkennen.
    Zonnen, mooie hotels, geen toerisme, en alles voor weinig geld.
    Ik ga weer aftellen, voor je thuiskomst, maar jij gaat nog 5 weken volop genieten.
    Liefs, mam XXX

• 03 Juni 2015 - 09:30

Renee:

Tjonge, jonge Joyce! Ik krijg het gevoel dat het je daar zó goed bevalt
    .. duikschool BenJo te Filipijnen. Com.. Dat zou zomaar kunnen in de toekomst.
    Supergaaf! Ik lees en kijk alles wat je post. Prachtig!! Geniet nog maar van t mooie land, weer en Ben :-) xx