Palawan - Reisverslag uit Coron Island, Filipijnen van Joyce Leijen - WaarBenJij.nu Palawan - Reisverslag uit Coron Island, Filipijnen van Joyce Leijen - WaarBenJij.nu

Palawan

Door: Joyce

Blijf op de hoogte en volg Joyce

06 Juni 2015 | Filipijnen, Coron Island

~ Palawan: Puerto Princesa – Port Barton – El Nido – Coron ~

Onze reis naar Palawan verliep soepeltjes. Vanaf Panglao terug met de tricycle naar de ferry in Bohol. Ferry gepakt vanaf Bohol terug naar Cebu. Zo hadden we ons rondje rond gemaakt :). Vanaf Cebu zijn we gevlogen naar Palawan / Puerto Princesa.

Puerto Princesa
Ondanks dat Puerto Princesa de hoofdstad is van Palawan is het een klein slaperig stadje. Er gebeurd niet veel. We hadden een verblijf geboekt een aantal kilometer uit het centrum. Vanaf hier hebben we twee keer een dag trip gemaakt.
Eerste dag was naar Honda Bay. Dit zijn zeven kleine eilandjes dichtbij de kust van Puerto Princesa. Het zijn eigenlijk meer een soort van grote zandbanken. Sommige eilandjes zijn dan ook alleen toegankelijk als het water laag staat. We hebben die dag drie eilandje bezocht: Star Fish, Luli en Cowrie Island. Hier hebben we wat gesnorkeld, prachtige foto’s gemaakt en gechilled.

De volgende dag hadden we een trip gemaakt naar de Underground River.
Ook dit was een erg toeristische trip. We hebben ’s morgens een boottocht gemaakt door een Mangrove bos, niet heel speciaal, was meer om de tijd te doden. Want ’s middags konden we pas ter recht bij de Underground River. Omdat het hier zo druk is met toeristen moet je helemaal speciaal een ticket met tijd aanvragen, vandaar dat we er ’s middags pas heen konden. De Underground River was een stuk naar het noorden van Puerto Princesa, 1,5 uur met de bus. Vanaf daar met de boot een stuk de zee op naar een verlaten strandje en daar achter in de rotsen was de Underground River, waarom het zo heet? Geen idee want het is een grot in de rotsen waar je met de boot in kan.
Op zich de grot was leuk om te zien, alleen al het wachten van te voren voor elke keer dat we transsport nodig hadden (zie: 2x een boot) maakte de hele trip wat minder leuk. Het was gewoon te toeristische, te veel mensen op een te (mooie) kleine plek met te weinig boten.
De grot is overigens 8,2 km diep en komt uit in de Zuid – Chinese zee. We gingen er maar 1,5 km in en weer terug. De grot was mooi, veel verschillende structuren en kleuren.

Port Barton
De volgende dag zijn we door gegaan naar Port Barton.
Port Barton was een klein rustig nog niet zon toeristische plaatsje.
De laatste 22 km naar Port Barton was dan ook onverhard en het hele plaatsje zelf had ook geen verharde wegen. Hier waren ze dan wel mee bezig. Port Barton heeft een heel mooi groot en breed strand, helaas was de zee dan wel vol met kwallen.
We besloten daarom de volgende dag een eiland tour te gaan doen.
We hadden dit georganiseerd bij een lokale vissers man. Het was echt een te gekke dag. We hadden de hele boot voor ons zelf die dag. De lokal bracht ons naar verschillende prachtige snorkel plekken en kookte een echt super geweldige verse lokale lunch voor ons van verse vis en salades met rijst op een super prachtig onbewoond eiland met witte stranden, palmbomen en turquoise wateren. Het was als of we in een droom leefde die dag. Te perfect voor woorden en al deze luxe voor 10 euro p.p. :D.

Voor de rest was er niks te doen is dit kleine slaperige plaatsje en besloten daarom ook de dag erna door te gaan naar El Nido. Helemaal in het noorden van Palawan.

El Nido
El Nido is het noordelijkste plaatsje van Palawan en erg toeristische vergeleken met de rest van Palawan.
Omdat dit plaatsje voornamelijk bezocht wordt door toerisme vragen ze dan gekke prijzen om hier te komen. We besloten om door middel van lokale bussen van Port Barton naar El Nido te reizen. Dit plan wijzigde een uur voor vertrek toen een lokal ons een goedkoper vervoersmiddel aanbood met zijn minibusje. Dit kosten ietsje meer maar dat betekende wel dat we rechtstreeks naar El Nido gebracht konden worden.
We besloten om met hem mee te gaan. Het minibusje had hij helaas over vol geladen met nog 11 andere toeristen. Dit betekende een zweterige, plakkerige rit met 13 man op elkaar gevouwen in een busje over hobbelige weggetjes. Top! Nah... niet echt, maar het was gelukkig maar voor 4 uurtjes.

In El Nido hebben ons “Flashpacker” leven voort gezet met weer een prachtige accommodatie met ontbijt inclusief vlakbij het strand.

We hebben in El Nido voornamelijk weer gechilled. Ook hier hebben we weer een eiland toer gedaan naar prachtige strandjes, blue lagoons en prachtige kalkstenen rotsen gezien. Deze tour was helaas wel wat terroristischer als in Port Barton.

We hadden besloten om in El Nido wat langer te blijven omdat we nog zoveel tijd over hadden en niet super veel plekken meer hebben wat we willen zien.

We hebben een beetje op het strand gehangen, scooter gehuurd en rond gereden hier.
Buiten El Nido is er erg weinig. Er zijn ten noorden van El Nido prachtige stranden, echt super mooi, breed strand, palmbomen alles erop en er aan. Stranden waar niemand is. En dit heeft helaas zo zijn redenen want al deze stranden zijn de thuis basis voor zandvliegen, erg jammer.

Hier in het noorden zijn de wegen allemaal onverhard. Ze zijn overal druk bezig met betonnen wegen aan te leggen, dit maakt het rond rijden van plek naar plek dan ook wat lastiger. Buiten het toeristische El Nido om is er vrij weinig, veel lokale dorpjes met houten huisjes, echt als of je 100 jaar terug in de tijd gaat als je daar rond rijdt.

Coron
Na vijf dagen El Nido zijn we door gegaan naar Coron Island.
Er zijn twee manieren om hier te komen, dat is bij boot of vliegtuig en aangezien de vluchten van en naar Coron best prijzig zijn besloten we met de boot naar Coron te gaan.
De boot wat we hadden was een lokale Bangka boot, dit is een houten boot die tergend langzaam gaat. Van El Nido naar Coron is het pak em beet 100 km en onze reis duurde 8 uur.
Juni is het begin van het tyfoon-/regenseizoen en dit is dan ook meteen te merken, elke dag hebben we wat regen en regelmatig onweer. Ook zo op onze reis naar Coron, midden op de zee sloeg het weer om, best bizar als je dan op zon houten bootje zit en het begint onwijs te hozen en onweren. Maar goed we hadden het overleefd en zijn uiteindelijk aangekomen op Coron.

Coron het eiland is een vrij groot eiland maar er is niks te doen, zelfs niet in Coron Town. Het eiland heeft super veel gebergte en is verre weg van een tropische eiland. Wat heb ik hier in godesnaam dan te zoeken zal je wel niet denken ;)?
Haha nou... met de tweede wereld oorlog zijn er rond om Coron 24 schepen gezonken.
En vele schepen zijn nu duik wrakken geworden. We hebben hier dan ook 5 verschillende duiken gemaakt in verschillende wrakken. Dit was echt super maar dan ook super cool. Ik had hier voor nog maar één wrak duik gemaakt, dit was er niks bij. De schepen waren super groot 140 - 160m. En sommige ook super diep. Mijn eerste wrak duik hier was dan ook meteen het diepte en hoogte punt op het zelfde moment ;) Haha heb je hem?
JA wel 37,5m!!! Door alle wrakken zijn we heen gezwommen, niet allemaal even super veilig als ik het eerlijk moet zeggen, over het algemeen was het super donker, krap en benauwd, maar dit maakte het dan wel super kicken en ben blij dat ik het gedaan heb.

We hebben hier ook een speciale duik gemaakt wat zeker een must do is hier in Coron.
Duiken in Barracuda Lake! Dit is duik in een meer met 80% zoet water en 20% zout water. Nou zou je zeggen duiken in een meer is niet zo heel spannend en dat klopt er was weinig te zien op rotsen en wat super kleine visjes na. Maar wat dit meer zo bijzonder maakt is de abnormale temperatuur verschillen. Aan de oppervlakte is het 30 graden en hoe dieper je ga hoe heter het wordt. Ergens in het midden rond de 20m loopt de temperatuur op naar 40 graden en als je weer dieper ga wordt het weer koeler. Dit maak het echt een bijzonder duik, je kan je temperatuur verschillen ook daadwerkelijk zien in het water, echt super kicken. Als of je duik in een jacuzzi! We hoefde deze duik dan ook geen wetsuit aan, super chill!!

Op het duiken na hebben we zoals gewoonlijk weer een eilanden trip gedaan rondom Coron (haha, begint zowat ritueel te worden zoveel eilanden toers dat we doen).
Ook de eilanden rondom Coron zijn er heuvelachtig, het lijkt eigenlijk helemaal niet op de Filipijnen hier zoveel gebergte, maar dit maakte het er niet minder mooi op.
Prachtige lagoons gezien, lekker gesnorkeld en al met al weer een mooi dag.

Maandag zullen we het vliegtuig pakken naar Manilla en vanaf hier zal ik ook terug vliegen naar huis. Maar gelukkig duurt dat nog een kleine 3 weken en zullen we nog wat plekken gaan bezoeken voor die tijd.

Filipijnen weetjes:
- Het eten in de Filipijnen is het basic.
Lokals eten voornamelijk vlees met rijst.
Dit maakt het dan ook wat moeilijker om lekkere gevarieerde maaltijd te vinden op straat.

- Het reizen in de Filipijnen is iets anders als in de buurt landen.
De mooiste plekjes liggen ver uit elkaar verspreid door de Filipijnen dit maakt het reizen van plek naar plek door de Filipijnen dan ook wat minder aantrekkelijk.
Maar als je uiteindelijk op deze mooie plekken ben, maakt het ook niet zo veel meer uit ;).

• 06 Juni 2015 - 21:25

Margriet:

Port Barton, een eiland tour met een lokale vissersman, en de hele dag de boot voor jullie alleen, geweldig. En ook met eten erbij voor € 10, p.p. Op prachtige locaties komen, om van te dromen.
    En dan de underground rivier, waar je 1,5 km. bent ingevaren, wat een belevenis, super.
    Op Coron, dan zit je op een bootje en slaat het weer om. Fijn, dat je niet alles van tevoren weet.
    Ik zou in mijn broek.....Hier zouden de boten niet uitvaren.
    Al met al Joyce, weer een mooi reisverslag.
    Hier in Nederland begint het te zomeren, en daar begint het regen-zeisoen.
    Nog ruim 2 weken, dan ga je je liefje verlaten, en andere dierbare zie je terug, een heel dubbel gevoel voor je. Wij kijken naar je uit.
    Enjoy the moment, lieve Joyce.
    Dikke kus XXX mam

• 07 Juni 2015 - 13:27

Piet:

Hoi Joyce, weer een prachtig verhaal. Ik heb begrepen dat de schepen in de baai van Coron een deel van de Japanse oorlogsvloot was die in 1944 tot zinken is gebracht. Toch wel weer mooi dat dit nu uitgegroeid is tot 1 van de mooiste duiklocaties ter wereld. Geniet er nog even van. Ik kijk stiekem al uit naar 25 juni.
    Piet XXX