Het Sipadan duik avontuur!!! :D - Reisverslag uit Semporna, Maleisië van Joyce Leijen - WaarBenJij.nu Het Sipadan duik avontuur!!! :D - Reisverslag uit Semporna, Maleisië van Joyce Leijen - WaarBenJij.nu

Het Sipadan duik avontuur!!! :D

Door: Joyce

Blijf op de hoogte en volg Joyce

27 April 2015 | Maleisië, Semporna

~ Semporna/ Mabul/ Sipadan ~

Semporna is het plaatsje aan de kust, vanaf hier vertrekken alle boten voor dag/duiktrips en vanaf hier vertrekken ook de boten naar het eiland Mabul waar iedereen verblijft. Want vanaf dit eiland is het een stuk korter varen naar alle duiklocaties.

Ik had twee dagen een accommodatie geboekt in Semporna, alles met Scuba Junkies trouwens. Die zitten echt overal en hebben van accommodaties, tot restaurants en duikshops. Nou bleek twee dagen veel te lang zijn voor Semporna want Semporna is niks anders als een vies vervallen vissers plaatsje waar veel locals zijn die nog nooit toeristen hebben gezien (op Chinese na, want die zijn er overal, haha).
Ook hier heb ik een kort (ja, Semporna is niet zo groot) rondje gelopen en echt iedereen maar dan ook iedereen staarde me aan of moest gedag zeggen, ik heb het nog niet zo erg mee gemaakt. Wel allemaal heel vriendelijk, ik was ook een lokale vissers markt op gelopen nou dit was feest, ik was meer de attractie dan de vis en mocht dan ook met iedereen en alles op de foto :D haha.

Toen ik incheckte vroeg het personeel van Scuba Junkies al wat ik hier zo vroeg deed aangezien het duikpakket wat ik geboekt had pas twee dagen later begon.
Ik had hier niet echt over nagedacht en dacht dat er meer te doen was. Daarom had ik meteen voor de volgende dag maar een dagtrip duiken geboekt. We zijn naar Sibuan eiland (ten noorde van Semporna) Semporna geweest (waar je normaal gesproken met het “Sipadan duikpakket” niet kom). We hebben deze dag drie duiken gemaakt. De duiken zelf waren niet heel bijzonder. Maar het eiland was ongelofelijk, echt ongelofelijk mooi. Was een onbewoond eiland midden maar dan echt midden in de zee. Nergens geen land te bekennen. Vol met palmbomen echt een prachtig plaatje, alsof ik in een ansichtkaart liep, kon het niet echt bevatten zo mooi. Prachtig wit zand met turquoise water! Zo helder!
Overigens veel dank aan Herman voor de goede conditie trainingen! :) Want ik krijg van iedereen complimenten dat ik zolang met mijn zuurstof tank kan doen! Super chill want dit geef me de mogelijkheid om het maximale uit mijn duiken te halen!

Ondanks dat het hier een beschermd natuur gebied is wordt er wel veel gevist en dan niet zomaar. Ze doen hier op veel plekken aan dynamiet vissen! Echt ziek. Door de knal gaat alle vis in bepaalde omstreken dood en komt het naar de oppervlakte.
Regelmatig hoor je een dynamiet afgaan onderwater, maar wat we deze dag hadden was echt speciaal want niemand had nog nooit eerder zo dichtbij een dynamiet horen afgaan. We waren aan het duiken en dan in ene die knal onderwater!!! Je weet niet waar het vandaan komt en je schrikt je echt helemaal de pleurtyfus! Echt ziek zon knal! Even vroeg ik me af of ik nog heel was en alles normaal functioneerde, maar dat deed het gelukkig. Deze was echt veel te dichtbij, onze boot bestuurder zag de knal vlakbij, het water kwam omhoog en de boot schudden helemaal zei hij.

De volgende dag begon mijn Sipadan avontuur!!!
Sipadan is een van de eilanden hier aan de kust vlakbij Semporna.
De place to be for divers!!! Ik heb hier dan ook al een tijdje naar uitgekeken. Want het is een van de beste plekken op de aarde om te duiken!!! :D

Op Sipadan zelf mag niet verbleven worden vandaar dat alle duikers op Mabul eiland verblijven. Vanaf Mabul is het een kort ritje met de boot naar alle mooie duik locaties waaronder Sipadan.

Sipadan is een beschermd natuur gebied en daarom mogen er per dag maar 120 duikers komen. Vandaar dat een duiktrip naar Sipadan ver van te voren geboekt moet worden omdat iedereen naar dit paradijs wil!
Alle eilanden hier worden overigens streng bewaakt door militairen. Op elke eiland zitten militairen met machine geweren en houden daar dag en nacht de eilanden en de wateren in de gaten. Dit is gekomen door dat er in het verleden hier toeristen gekidnapt zijn door piraten uit de Filipijnen. Dit geeft overigens wel een super veilig gevoel! :)

Alle duikscholen bieden hier pakketten aan. Het kortste pakket is 4 dagen duiken met 1 dag duiken op Sipadan. De rest van de duiklocaties is rondom Mabul. Als je alleen één dag naar Sipadan wil, dat kan niet. Want iedereen wil dat.

Mijn eerste duikdag was rondom Mabul. Mooie dingen gezien zoals schildpadden, allerlei visjes. Heerlijk om zo een paar dagen achter elkaar te duiken het voelt of ik leef in een droom, het is allemaal zo mooi.

Mijn tweede dag duiken was meteen al op Sipadan. We gingen vroeg uit de veren. 06:00 uur op de boot richting Sipadan. Met 20 minuten waren we er en toen begon onze duik dag. De dag bestond uit 4 duiken van 50 minuten. Met tussen elke duik een pauze van een uur op Sipadan eiland. Heerlijk!!! Lekker duiken en als je boven komt eten en chillen. Wat wil een mens nou nog meer?!

Sipadan is een eiland wat gegroeid is op een gedoofde vulkaan.
Rondom het eiland is het heel ondiep, ongeveer 5m. Met overigens prachtig turquoise wateren! En net ietsje er buiten zakt het in één keer naar beneden tot 700m. Aan ze zuid kant van het eiland zelfs tot 2000m. Het is echt ongelofelijk hoe diep het in een keer kan zijn. Het zijn kaas rechte muren waar je langs kan duiken vol met leven van koraal en vissen.

De duiken waren vet!!! Overal waren schildpadden en haaien te zien. Super grote barracudas van 2/3m gezien. Super veel en grote scholen met Jackvissen gezien sommige waren wel 80cm groot. Dit is overigens super cool om midden in te zwemmen. Al die beesten gaan dan om je heen en je zie niks anders als alleen maar vis!!! Echt helemaal geweldig. Sipadan is een meet en greet voor alle soorten vissen, ze komen hier om te eten, te paren en te wassen. Dit trekt allerlei soorten vissen aan omdat grote vissen kleine vissen eten enz.
Het water is echt super blauw! Net ietsje van het koraalrif af waren we in het diep blauwe water aan het duiken opzoek naar grotere vissen: zie haaien. Als je daar dan zwemt zie je niks anders als alleen maar blauw water. Dat is echt bijzonder. Zicht van 40m. Echt fantastische! (Helaas geen super grote haaien gezien daar ;)).
Het koraal vond ik overigens niet super spectaculair, daar verwachten ik iets meer van. In Egypte had het nl. Veel en veel meer kleur. Maar goed dat ter zijden het was een super gave ervaring! Als of ik een lot uit de loterij had gewonnen :).

Alle andere duiken rondom Mabul waren ook echt fantastische. Ik kwam er met 12 duiken in m’n logboek en heb het meer als verdubbeld naar 28 :D hihi.
Dikke pluim ook voor al het personeel van Scuba Junkies. Fantastische mensen! Vol met passie. Het resort was ook super. Voelde echt als een al inclusief resort. Vol met duiken en na elke duik keuze uit een lopen buffet met eindelijk weer is keuze uit super gezond en lekker eten :).
Scuba Junkies is overigens een erg groene duik school!! Ze hadden verschillende projecten om het koraal en de stranden schoon te houden van plastic (lokale mensen dumpen al het plastic in de zee). Ze kochten schildpad eieren van de lokale mensen (anders werden ze opgegeten), en zetten deze uiteindelijk uit in zee als ze uitkwamen.
Ze hadden ook strikte regels dat je het koraal niet mocht aanraken! Alles om te proberen de natuur zo lang mogelijk mooi te houden hier. Petje af voor al hun goede zaken.

Na vijf volle dagen of duiken heb ik nog een dag gechilled op het eiland om aan m’n kleurtje te werken, deze was ik naar mijn idee alweer aan het verliezen ;).

Helaas was het daarna alweer tijd om te het eiland te verlaten. Ook deze keer vond ik het weer super jammer om weg te gaan. Ik had het erg naar mijn zin en het voelde letterlijk als een tweede thuis!

Vanaf Mabul eiland mijn weg terug gemaakt naar Semporna, volgende dag een vlucht gepakt terug naar Kota Kinabalu. Vanaf hier zal ik 30 april vliegen naar Cebu in de Filipijnen. Mijn laatste bestemming helaas alweer, de tijd gaat snel!

Sorry voor de hoeveelheid verslagen in één keer haha.
Ik wil graag alles met jullie delen en soms heb ik niet genoeg tijd om alles te schrijven en ben ook afhankelijk van goed internet om het te uploaden vandaar alles kort achter elkaar. :)
Foto’s zullen snel volgen op Facebook!

Borneo weetjes:
- Borneo 3na grootste eiland van de wereld (Groenland en Nieuw Guinea zijn de grootste).

- Borneo is even groot als Texas.

- Langste rivier van Maleisië bevindt zich in Sarawak. Deze is 563 km lang.

- In Borneo valt 60 en 200 mm regen per maand.

- Borneo was vroeger een en al jungle wat helaas nog op vele plekken wordt vervangen voor palmolie plantages (dit is erg goed te zien van uit het vliegtuig).
Ik kan nog wel herinneren dat ik vroeg op de basisschool houten aapjes verkocht voor 1 vierkante meter jungle in Borneo, zodat de jungle zou kunnen blijven bestaan en zo ook de dieren die erin leven.

• 27 April 2015 - 13:50

Margriet:

Hey Joyce. Wat een indrukken en ervaringen doe je op. Prachtig allemaal. Al die duikeilandjes. Krijgen we thuis ook nog onderwaterfoto's te zien? Sibuan eiland, even opgezocht, wat een prachtig eiland, net wat je schrijft: het lijkt wel een ansichtkaart.
    Ja, dat weet ik nog, dat je die handgemaakte houten aapjes verkocht, voor ruil van 1 vierkante meter in Borneo. Dus wij hebben ook nog een stukje grond in Borneo.
    Leuk dat je alles met ons deelt. Veel plezier in de Filipijnen.

Liefs mam XXX

• 27 April 2015 - 21:16

Piet:

Joyce, echt heel gaaf dat je dit toch gedaan hebt. Ziet er op een foto al mooi uit, maar in het echt natuurlijk nog veel mooier. Genieten!!!!!!!!!
    PietXXX

• 30 April 2015 - 19:55

Angelique:

Ha die Joyce,
    Wat onwijs leuk om je verhaal te lezen!! De foto`s heb ik gezien op fb. Het ziet er echt super gaaf en mooi uit!! Ik ga ook maar eens informatie zoeken over Mabul, hahaha.
    Heel veel plezier nog op de Filipijnen!!
    Groetjes Angelique