Filipijnen!!! - Reisverslag uit Dumaguete City, Filipijnen van Joyce Leijen - WaarBenJij.nu Filipijnen!!! - Reisverslag uit Dumaguete City, Filipijnen van Joyce Leijen - WaarBenJij.nu

Filipijnen!!!

Door: Joyce

Blijf op de hoogte en volg Joyce

07 Mei 2015 | Filipijnen, Dumaguete City

~ Cebu – Malapascua – Dumaguete ~

Filipijnen!!! Mijn laatste bestemming voor deze reis. Met als doel zoveel mogelijk chillen op stranden, duiken en genieten van al het moois hier.
De Filipijnen heeft 7107 eilanden, dit betekend een hoop reizen via het water!

De nacht van 29 op 30 april vloog ik van Kota Kinabalu via Manilla naar Cebu.
’s Ochtends meteen een bus gepakt van Cebu helemaal naar het noorden. Naar het eiland Malapascua. Hier ben ik heen gegaan om met de Thresher sharks te gaan duiken.

In Malapascua was ik ook afgesproken met Ben uit Australië.
Hem had ik ontmoet op Mabul eiland in Borneo. Hij had precies de zelfde intresses en reisplannen als mij voor de Filipijnen, dus besloten we samen verder te reizen.

Malapascua is een klein eilandje helemaal ten noorden van Cebu.
In 2013 is dit eiland zwaar getroffen bij de Tyfoon Yolanda. Zon beetje elke huis op Malapascua was zwaar beschadigd door de storm en vele mensen hadden op dat moment geen onderkomen meer. Op het moment zijn ze nog steeds druk bezig met het her bouwen van huizen en accommodaties. Overal op het eiland is nog goed te zien wat voor schade de storm heeft aangericht.

In Malapascua hebben we heerlijk genoten, heerlijk gedoken, gechilled op het strand en een scooter gehuurd en het eiland in de rondte gereden.

Malapascua is de enigste plek ter wereld waar je met deze Thresher Sharks kan duiken.
Voordat ik naar Cebu kwam had ik nog nooit van deze haaien gehoord. Het is wel echt een highlight van de Filipijnen en aangezien ik toch in de buurt was, waarom niet?!
Thresher sharks zijn grote (3m) dikke vette haaien met een lange staart en ze lachen naar je, haha zo lijkt het althans. Ze zijn echt vet schattig!

Onze eerste duik met de Thresher Sharks was zondag ochtend, om 04:30 werden we bij het duik centrum verwacht om meteen met zonsopgang in het water te kunnen liggen.
De haaien verblijven overdag op een diepte van een honderd meter, in de nacht jagen ze voor eten en tegen de ochtend komen ze naar ondieper water (28-30m) om schoongemaakt (ontdaan van parasieten) te kunnen worden door de kleinere visjes.
Dit is dan de kans voor ons duikers om ze te kunnen zien.
Er is een vaste plek waar ze elke ochtend rond zwemmen, hier hebben de duikscholen dan ook op de bodem van de zee (28-30m) een touw gespannen waar alle duikers achter moeten blijven om de haaien niet te verstoren en dat geeft de mogelijkheid om ze voorbij te kunnen zien zwemmen. Dit moest me beetje denken aan een dierentuin, maar dan op de bodem van de zee. ;)

Toen we zondag ochtend daar aankwamen kon ik m’n ogen niet geloven. Er lagen op die plek 11 boten en dit zorgde ervoor dat er zeker 60/70 duikers daar beneden waren. Echt abnormaal!!! Had het nog nooit zo druk gezien op een duikplek.
Gelukkig zat iedereen netjes achter het lijntje op de bodem en waren er niet veel “gestoorde” duikers die je masker of ademhalingsapparaat van je gezicht af trapte.
Doordat we met normale zuurstof naar deze diepte gingen konden we daar maar maximaal 20 minuten blijven en dit was pure pech maar we zagen helaas geen haaien.

Maandag ochtend hadden we het weer opnieuw geprobeerd! Zelfde tijd, zelfde locatie, zelfde hoeveelheid duikers, maar andere dag. Na plus minus 20 minuten daar beneden gewacht te hebben en ondertussen zag ik op mijn duikcomputer mijn NDL (No Decompression Limit) aflopen en echt in de aller laatste minuut voordat ik echt naar ondieper water moest gaan ja wel hoor toen kwam er een Thresher sharks voorbij gezwommen. Ik was zo blij en zo lucky! Verschillende keren cirkelde hij voorbij en nog super dichtbij ook! Super gaaf.
Toen we de haaien gezien hadden was er geen reden meer om langer op het eiland te blijven en zijn Ben en ik die middag terug gegaan naar Cebu.


Cebu
Terug in Cebu hadden we een hotel geboekt en hebben we wat rond geshopt daar.
Meteen iets meer van Cebu gezien te hebben vergeleken met de eerste keer dat ik er was. Het is de een na grootste stad van de Filipijnen, zoals veel mensen al zeiden was het er erg vies en goor. We hebben onze tijd door gebracht in een super grote shopping mall waar overigens alles streng bewaakt wordt door bewakers. Dit komt doordat wapens legaal zijn in de Filipijnen. Mannen en vrouwen moesten allebei door een aparte ingang de shopping mall in, tassen worden gecontroleerd en je wordt met een metaal detector gescand of je geen wapens bij je hebt.
Eenmaal in de shopping mall had elke winkel zijn eigen “leger” met bewakers. Echt abnormaal hoeveel bewakers er rond lopen in zon shopping mall en allemaal met wapens. Sommige ook gewoon met shot guns! Ziet er echt bizar uit. Midden in de shopping mall was dan ook gewoon een winkel waar je allerlei soorten wapens kon kopen, schijnt allemaal heel normaal te zijn hier. Ik keek m’n ogen uit.


Dumaguete
De volgende dag een bus gepakt helemaal naar het zuiden van Cebu eiland.
In Cebu is voor de rest namelijk weinig te doen en aangezien we beide zoveel mogelijk willen duiken en op tropische eilanden willen zijn hebben we onze reis vervolgt helemaal naar het zuiden. Na 5,5 uur met de bus en de boot kwamen we aan op het eiland Negros in Dumaguete. Dumaguete is ook weer een stad zoals elke andere. We hebben hier even een tussenstop gemaakt om te beslissen welk kant we precies op willen.
We hadden hier trouwens een hotel geboekt en dit was het aller luxe verblijf wat ik tot nu toe in 6 maanden gehad heb. Super chill hotel met zachte grote bedden, schoon, airconditioner, super de luxe douche en met klap op de vuurpijl. ONTBIJT OP BED!!! Gewoon helemaal perfect :D haha voelde wel echt even helemaal luxe en dat voor 13 euro per nacht.

Na een dag gechilled te hebben in Dumaguete, de stad gezien te hebben en onze verdere reis wat gepland te hebben hadden we hals over kop besloten om een dagtrip te maken terug naar Oslob. Oslob staat bekend om Whale Shark watching. Eigenlijk was het plan een beetje om met Whale Sharks (Walvis haaien) te gaan duiken in Donsol. Maar dit was zo van de route af. Dat we besloten om het in Oslob te gaan doen. Het enige nadeel was dat het in Oslob niet natuurlijk was om de Whale Sharks te gaan zien en in Donsol wel. Maar dat betekende wel dat wel 100% kans hadden om ze daad werkelijk te gaan zien. Dus waarom niet dachten we?!

Vanaf Dumaguete was het een uurtje met de boot en bus terug naar Cebu eiland om in Oslob te komen. Oslob staat bekend om Whale Shark watching, voor de rest is er ook niks anders te doen in dit plaatsje. De Whale Sharks werden vlak aan de kust gevoerd en dit gaf de mogelijkheid om te dan daadwerkelijk in het echt te gaan zien.
Met een klein bootje werden we naar de plek gebracht hier mochten we 30 minuten met de Whale Sharks snorkelen. Het waren allemaal baby Whale Sharks van 6 – 8m. Er waren plus minus 10 Whale Sharks die daar rond zwommen. Het was super toeristische! Vooral veel Chinese (zoals gewoonlijk), ook erg on natuurlijk om deze super grote beesten zo dicht aan de kust te kunnen zien en dan ook nog is van zo dichtbij! Maar het was zo super gaaf! Ik heb sinds ik met duiken begon altijd al een Whale Shark willen zien! Het was echt fantastische. Soms was ik zo naar een van de Whale Sharks aan het kijken dat ik de rest vergat en dan kwam er in ene een van achter aan gezwommen met z’n bek open, was wel even schrikken want ondanks dat het baby's zijn zijn ze echt enorm! Maar het was echt een fantastische ochtend.

Morgen zullen we onze reis vervolgen iets naar het zuiden in Negros.
We zullen verblijven in Dauin. Vanaf hier zullen we dan een trip gaan maken naar Apo Island om weer te gaan duiken! :)

Overigens heb ik het erg gezellig met Ben, hij heeft de mogelijkheid om nog een maand extra te reizen in de Filipijnen en aangezien dit mijn dan ook de mogelijkheid geeft om wat meer van het land te kunnen zien zal ik een maand later thuis komen. De vlucht van 26 mei ga ik binnenkort cancelen en zal ik verzetten naar ergens rond eind juni.
Dus helaas voor sommige... jullie moeten me nog iets langer missen ;)
Maar geen zorgen ik vermaak me hier nog optimaal!!!

  • 07 Mei 2015 - 17:09

    Niels:

    Joycejeee, jammer dat ik je nog een maand moet missen maar ik snap je wel :)
    Heel plezier daar!

  • 07 Mei 2015 - 17:54

    Renee:

    Joycie!! JA HOOR!! Kijk je wel uit met je geduikel, haha!! Fantastisch
    Om te lezen dat je het zo naar je zin hebt.... (Met Ben;-) foto!!).
    Nog een maand langer, wie had dat gedacht? Veel plezier daar en denk 13 mei ff
    Aan ons die de Alkmaar city run lopen!

  • 08 Mei 2015 - 13:51

    Margriet:

    Hey Joyce. ik was de dagen al aan het aftellen, dat je naar huis komt, maar daar ben ik nu maar mee gestopt.
    Maar van jouw kant, kan ik mij het ook wel voorstellen. Zoveel nieuwe indrukken, ervaringen.
    Je bent straks een wereldburger.
    Veel plezier op de Filipijnen.
    Liefs, mam xxx

  • 08 Mei 2015 - 20:45

    Dick:

    Heerlijk te lezen hoe je geniet Joyce. Duiken met haaien en ook nog een Australier aan de haak geslagen op 50 meter diepte

  • 16 Mei 2015 - 21:33

    Angelique:

    Kleine baby haaien 6-8 m? Ik schijt nu al in mijn broek!!
    Wat onwijs leuk om alles weer te lezen!! Lekker dat je nog een maandje langer van alles zien en vooral duiken!!
    heel veel plezier nog en natuurlijk ook met Ben!!
    Groetjes!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Filipijnen, Dumaguete City

Joyce

Actief sinds 28 Maart 2012
Verslag gelezen: 254
Totaal aantal bezoekers 16430

Voorgaande reizen:

06 November 2014 - 02 Maart 2015

Backpacken ZO-Azië

14 Mei 2012 - 18 Juni 2012

Sun Dance Ranch

Landen bezocht: