Borneo - Sarawak - Reisverslag uit Miri, Maleisië van Joyce Leijen - WaarBenJij.nu Borneo - Sarawak - Reisverslag uit Miri, Maleisië van Joyce Leijen - WaarBenJij.nu

Borneo - Sarawak

Door: Joyce

Blijf op de hoogte en volg Joyce

14 April 2015 | Maleisië, Miri

~ Kuala Lumpur – Kuching – Miri – Mulu ~

Kuala Lumpur
De busrit van Pulau Perhentian naar Kuala Lumpur verliep soepeltjes.
Was wel een behoorlijk lange dag. De busrit was 10 uur en daarna hebben we nog verschillende treinen moeten pakken om uit eindelijk in China Town aan te komen, gelukkig waren er nog twee andere stellen die ook naar China Town gingen anders had het zeker nog wel wat langer geduurd ;).
Na 12 uur onderweg geweest te zijn had ik eindelijk een hostel gevonden.
Helaas viel dit hele hostel erg tegen. Het hostel was erg duister, veel vreemde rare mensen (mannen) die dag en nacht in de lobby rond hingen. Uiteindelijk ben ik hier te lang gebleven en heb ik echter na drie nachten te veel daar doorgebracht te hebben echt moeten verhuizen omdat er rare dingen gaande waren in dat hostel.
Samen met een Engelse jongen van m’n dorm hebben we samen een andere kamer ergens anders in China Town geboekt omdat het daar echt niet pluis was.

Kuala Lumpur was mede door dit ook tot nu toe de enige stad waar ik me echt wat onveilig heb gevoeld. De eerste dagen heb ik dingen alleen ondernomen op straat voelde ik me ook niet helemaal veilig. In Kuala Lumpur komen wel veel toeristen maar echt heel weinig westerlingen en al helemaal weinig blonde meisjes. Voornamelijk veel toeristen uit allemaal landen waar ze allemaal gesluierd rond lopen, daardoor viel ik des te meer op en werd ik de hele dag aan gestaard en ook verschillende keren gehad dat er mannen met me mee liepen en een gesprek probeerde aan te knopen, niet super fijn dus.

Gelukkig liep ik de 1a laatste avond twee super aardige Amerikanen tegen het lijf.
Met hun heb ik mijn laatste dag in Kuala Lumpur doorgebracht en voelde me meteen een stuk veiliger.

Samen met de Amerikanen en de Engelse jongen hebben we nog de Batu Caves bezocht. Niet een heel bijzondere grot, ligt aardig hoog dus moeten eerst een behoorlijke trap op om vervolgens in de grot te komen. In de grot is een grote hindoe tempel, voor de rest was het niet heel spannend ;). Voor de rest veel rond gelopen tot het niet meer uit te houden was in de warmte en de rest van de tijd in super maar dan ook super grote shopping malls doorgebracht.

Kuala Lumpur was een grote stad opgedeeld in verschillende gebieden. In elk gebied reden en gratis bussen rond waar je op en af kon stappen, super handig!
En het trein/metro systeem is precies het zelfde als in London. Alleen hier kan je voor een paar cent de hele stad in de rondte, ook super handig! Soms had ik wel het idee dat ik meer tijd ondergrond door bracht als er boven, omdat je zoveel verschillende metro lijnen moest pakken om uiteindelijk ergens te komen. Ik heb mijn tijd hier door gebracht in de Petronas Twin Towers. Dit zijn de hoogste Twin Towers van de wereld.
In de towers ben ik naar de skybridge gegaan, dit is de brug tussen de twee torens. Deze brug is 170m. Van de grond verwijderd. Vervolgens ben ik met de lift door gegaan naar de 86 verdieping wat 360m. Hoog is. Echt een super mooi uitzicht over de stad, ik zat echt letterlijk in de wolken, zo hoog was het :). De rest van de Twin Towers was een super grote shopping mall met de duurste van de duurste merken/winkels.


Kuching
Na paar dagen Kuala Lumpur heb ik het westelijke gedeelte van Maleisië achter me gelaten en ben ik door gegaan naar Maleisië/ Borneo.
Binnen twee uur was ik per vliegtuig aangekomen in Kuching/ Sarawak.
De vlucht was prachtig! Super mooi uitzicht over het groene Borneo en de prachtige eilandjes in de zee met schitterende kleuren.

Borneo staat bekend om haar National Parken. Buiten deze parken om is Borneo helemaal niet zo interessant. Dus je kan het al raden, ik ga zoveel mogelijk National Parken bezoeken en genieten van de prachtige natuur.

In Borneo zijn de ook erg van het plannen en vooruit boeken. Wat ik deze hele trip afgeleerd heb moet ik helaas nu weer aan geloven. Dan is het nog niet eens hoogseizoen maar alles is al snel vol geboekt omdat iedereen deze hoogtepunten in Borneo wil zien.

Kuching was een leuke stad. Kuching zit aan een rivier, dit gaf een gezellige sfeer. De stad zelf was op museums en tempeltjes na niet heel bijzonder.
De eerste dag dat ik aankwam werd ik meteen aangesproken door drie meiden uit Amerika ze hadden voor de volgende dag een auto gehuurd om zelf wat highlights rond om Kuching te bekijken, dit was een stuk goedkoper als met georganiseerde toers. Ze vroegen of ik mee wilde. Samen met een Duitse jongen van het hostel gingen we uiteindelijk met z’n 5e in de auto. Super krap maar erg gezellig haha :D. Het was echt feest want iedereen in de auto was gewend om rechts te rijden en ook hier rijdt iedereen links. Vooral in het begin was het wel even lachen als we de weg overstaken en we weer aan de verkeerde kant van de weg uit kwamen. Maar op het links rijden na is het verkeerd is Maleisië hier makkelijk om aan deel te nemen.

We zijn die ochtend vroeg begonnen om op tijd aan te komen bij het orangoetang opvangcentrum om het voeren te zien. Dit was erg indrukwekkend. De orangoetangs leefde hier wild in het park en werden op gezetten tijden gevoerd op speciale voerplatformen. We moesten erg stil zijn om ze niet af te schrikken. Van een afstandje hebben we verschillende orangoetangs gespot. De meest indrukwekkende was de mannelijke variant, hij was echt enorm groot! Het leek wel een beer! Super mooi om te zien hoe zon beest zicht voort beweegt.

Vervolgens zijn we door gegaan naar de wel bekende Longhouses. Dit een groot, lang houten huis waar hele families in wonen. Verschillende huizen waren aan elkaar gebouwd door middel van bamboo vlonders. Het was een klein dorpje met verschillende longhouses aan elkaar gebouwd. Ik vond het persoonlijk niet zo super interessant omdat ik wel meer lokale huizen heb gezien.

Onze laatste bestemming was de Dark Cave. Hier waren we net op tijd voor dat de grot dicht ging. Want het is niet zo makkelijk om in een vreemd land rond om een grote stad stad vol met jungle de weg te vinden. Vandaar dat het ook de hele dag heeft geduurd haha. De grot was een grote donkere grot waar je doorheen kon lopen. We moesten een zaklamp gebruiken om wat te zien omdat er geen licht was en het was pikken donker. Gelukkig was er wel een pad van houten planken waar we overheen konden lopen.
De grot stond bekend om dieren te spotten. Het zag er dan ook zwart van de vleermuizen, we kwamen hier ook tegen de avond dus al die beesten kwamen tot leven. Ook zaten er vogels in de grot, die hier nesten bouwden. Dit zijn speciale vogels die in grotten kunnen leven. Doormiddel van een klikkend geluid dat ze maken kunnen ze horen hoe ver ze van de muren zijn verwijderd en zo kunnen ze rond vliegen in de grot.

De dag erna ben ik met samen met de Duitse jongen naar Bako National Park geweest.
Bako National Park was super mooi. Het National Park ligt aan de kust. Het eerst stuk konden we doen per lokale bus en het laatste stuk zijn we per boot via de rivier die vervolgens uitmond in zee bij het National Park aangekomen. Er waren verschillende goed uitgezetten trails die je alleen kon lopen. We hadden gekozen om een trail te doen waar we de meeste kans hadden om dieren te spotten. De trail was 800m. Lang en ging dwars door de jungle van het ene strand naar een ander strand. Het had ons in totaal 45min. Gekost om deze paar meter te lopen haha. Deze trail had wel echt mijn dag gemaakt want na 25min. Lopen kwamen we de eerste neusaap al tegen! En op de terug weg kwamen er nog twee tegen! We waren echt zo blij! Want normaal gesproken zie je deze dieren overdag niet, ze houden zich dan schuil in de jungle en komen er alleen uit vroeg in de ochtend en eind van de dag als de zon minder sterk is.
Dit was dus echt super gaaf!

Vervolgens hebben we nog een andere korte trail gedaan die ons naar een uitzichtpunt bracht met uitzicht over een deel van het park. Het was echt een top dag.
De trails die wij deden waren gelukkig allemaal in de jungle waardoor we weinig zon kregen. Maar ondanks dat was het als nog bloedverziekend heet, omdat de luchtvochtigheid denk ik wel 100% was.
Bako National Park is 27 vierkante km.

De overige dagen in Kuching heb ik besteed aan alle dingen te plannen voor de rest van mijn tijd in Borneo en heb nog wat rondt geslenterd in de stad.


Miri
De busritten zijn hier pittig lang. Vandaar dat ik er voor gekozen had om te vliegen naar Miri. Dit was weer heerlijk relaxed, met een uurtje was ik er. Ik was wel weer de enige westerling in het vliegtuig haha en uiteindelijk een van de weinige westerlingen in Miri.
Miri is de een na grootste stad in Sarawak. Ook al zou je dit niet zeggen want er was echt heel weinig te beleven.
Veel gebouwen, shopping malls om mijn tijd door te komen en een vieze rivier, dat was het wel zon beetje. Ik had mazzel dat er uberhoud nog een hostel was hier. Want het is absoluut geen toeristische trekpleister. Ik had dan ook een hele dorm voor mezelf :D.

Ik kwam hier om te beslissen welke kant ik op wilden en heb Boyan, oude bekende van Koh Phangan opgezocht (hij werkt nu hier). Ik ben hier dan ook één dag gebleven en heb de volgende dag een vlucht gepakt naar Mulu National Park, dit is de enigste weg om er te komen. Er is nog wel een andere manier maar die duurt ongeveer twee dagen, dat is per boot via de rivier.


Mulu
De vlucht naar Mulu was maar een half uurtje en was prachtig. Met een klein vliegtuigje van Malaysia Airlines vlogen we er heen. Het vliegtuig was grotendeels leeg, met een mannetje op 10 gingen we naar Mulu. Echt een prachtige vlucht over de jungle. Super mooi. Mulu heeft een heel klein vliegveld. 1,5 km van het vliegveld ligt het National Park.

Mulu National Park is 52,864 hectare en is een Unesco wereld erf goed.
Het heeft werelds twee na grootste grotten.
Deze grotten zijn in 1985 officieel geopend voor toeristen.
20 grotten zijn er op het moment open voor toeristen. Vele grotten zijn nog niet ontdekt hier, of zijn ze mee bezig.
De meeste bergen zijn hier van kalksteen, daardoor ontstaan er heel makkelijk nieuwe grotten hier.

Vlakbij de meest bekendste grotten hebben ze een klein vliegveld gebouw, een park met resorten en buiten het park een paar homestays.
Alles is best prijzig hier omdat alles ingevlogen word en alles draait om de grotten, voor de rest is hier niks (alleen jungle en bergen).

Ik had dan ook een accommodatie gezocht buiten het park. De goedkoopte die er was was een homestay. Ik verbleef letterlijk bij de mensen in huis. Mijn eerste echte homestay in een longhouse! Het was wel weer even wennen, met wat minder luxe. Het huis was van hout en daardoor erg wiebelig, gehorig en je kon overal doorheen kijken. Maar goed ik had een plek om te slapen voor minder dan 4 euro per nacht :). Elektriciteit was er alleen van 18 tot 21 uur, wifi was er niet en de douche was een bucket-shower. Dit is een grote emmer met een bakje erin waar je normaal gesproken de wc mee door spoel, dit kan ook als douche gebruikt worden ;). Er primitief maar wel de goedkoopste optie.

Van de homestay was het 2 minuten lopen naar het park. Hier kon je allerlei verschillende toers boeken naar de grotten en verschillende trekkingen. Er was voor ieder wat wils, van lichte tot zware trekkingen van een paar dagen. Alle grotten zijn alleen toegankelijk met een gids omdat ze willen voorkomen dat mensen dingen gaan doen in de grot wat de grot kan aantasten.

De eerste middag had ik een toer geboekt naar de Lang Cave en Deer Cave. Met een grote groep van 15 man gingen we naar de grotten. Het was 3 km lopen naar de grotten. Ze hebben naar deze grotten een weg van planken aangelegd door de jungle. Eenmaal bij de grotten aangekomen was het echt prachtig! Ik dacht dat het misschien wat zou tegen vallen omdat ik in Vietnam wel de allermooiste grot heb gezien tot nu toe. Maar dit was op een andere manier echt heel mooi. De Lang Cave was een grot met vele stalagmieten en stalactieten.
De Deer Cave was echt bijzonder. Deze grot was deels open waardoor de zon erin scheen en wat voor mooie effecten zorgde. De grot is 2 km lang en 174m hoog. In deze grot leven ongeveer 3 miljoen vleermuizen, 12 verschillende soorten, die elke avond uitvliegen, wat een prachtig gezicht is. Ze eten overigens met z’n alle 30 ton muggen/vliegjes per dag, wat ervoor zorgt dat er super weinig muggen in Mulu zijn! :).
Doordat ze zoveel eten poepen ze ook veel ;). De grot was dan ook bedekt met een laagje vleermuizen poep. Dit leek net op zwart zand, het had alleen en ander geurtje. Ook al was dit nog niet zo heel erg voor 3 miljoen vleermuizen rook het nog aardig fris.

De volgende ochtend had ik toer gedaan naar de twee andere meest bekendste grotten: De Wind Cave en de Clearwater Cave. Ik was de enigste die deze toer had geboekt omdat het nog geen hoogseizoen is is het vrij rustig hier dus dit betekende dat ik een privé toer had. Per longtail boot vertrokken we over de rivier naar de Wind Cave. Voor dat we naar deze grot gingen maakte we een stop in een plaatselijk dorpje. Hier woonde de Batu Bungan Penan mensen. Deze mensen trokken vroeger door de jungle van plek naar plek opzoek naar voedsel. De overheid heeft ze nu een vaste plek gegeven, nog steeds trekken deze mensen deels door de jungle maar een stuk minder en ze hebben nu een vaste plek om te wonen. In Mulu wonen dan ook 1000 lokale mensen.
De Wind Cave doet zijn naam eer aan de vele ventilatie gaten, waardoor er een koele bries door de grot waait. Ook deze grot had prachtige stalagmieten en stalactieten.

De Clearwater Cave waren eigenlijk twee grotten in één. Moeilijk uit te leggen maar er was onder een grote rots één grote opening met daarin twee openingen naar twee verschillende grotten. Je raad het al door de Clearwater Cave liep een behoorlijke stroom van vers (clear) water. Al deze grotten waren makkelijk te belopen doordat er een trail in was uitgezet met planken en trappen waar je over kon lopen. Hopelijk is het beeld een beetje duidelijk, ook al valt het niet zo te beschrijven als dat het er in het echt uit ziet. Echt super mooie grotten, elke grot heeft weer zijn eigen ding wat het mooi maakt. Helaas ook de foto’s zijn niet zo mooi als dat het er in het echt uit ziet ;).

De laatste dag heb ik twee trails gedaan. De Rainforest Canopy Skywalk en de Lagang Cave. De Canopy Skywalk is een trail gemaakt van touwbruggen 30m boven de grond. Dit is de langste trail ter wereld boven de grond. De trail is 480m. Zo had je een heel ander zicht op de jungle. Erg leuk. Ook andere dieren en insecten gezien zoals kleine groene boomslangetjes.

’s Middags naar de Lagang Cave geweest. Met een klein groepje van 3 man en de gids gingen we naar de grot. Ook deze grot was adembenemend mooi. We konden 1,5 km door de grot lopen over een weg van planken. Aan de ene kant konden we erin en aan de andere kant er weer uit. In deze grot waren geen lampen dus moesten we alles zelf ontdekken met onze zaklamp. Dit bracht wel een leuk sfeertje met zich mee.
De grot was niet zo heel hoog, we konden er net rechtop door heen lopen. Hoe dieper we de grot in gingen hoe mooier het werd. Na elke bocht weer hele andere structuren en dingen om te zien, onbeschrijfelijk.
We waren niet de enige in deze grot. Er leefde namelijk ook een x aantal beesten en insecten zoals vleermuizen, vogels, spinnen, blinde krabben en super grote 1000 poten met super maar dan ook super lange dunnen benen. Nog nooit gezien al deze insecten. Sommige zagen er dan ook best freaky uit!

De vlucht terug ging gelukkig. Geen vertraging of canceling. Want dit kleine schattige vliegtuigje vloog alleen als het droog is. Met regen ging hij niet de lucht in.
En aangezien er hier elke dag wel regen valt was het even afwachten of hij ging. Maar mijn vlucht was in de ochtend en de meeste regen valt meestal eind van de middag of s’ nachts. Dit zijn dan echt van die tropische buien van een uur met super super veel water.

Vandaag ben ik terug aangekomen in Miri en morgen zal ik per bus door gaan naar Brunei.

Mulu National Park
Heeft niet alleen grotten maar ook:
- 2.000 Planten soorten.
- 450 Verschillende varens.
- 1.700 Soorten mossen.
- 4.000 Soorten paddenstoelen.
- 80 Zoogdieren soorten.
- 270 Vogel soorten.
- 130 Reptiel en Amfibie soorten.
- 50 Vis soorten.
- Meer dan 20.000 verschillende insecten.

  • 14 April 2015 - 18:40

    Margriet:

    Lekker daar in Kuala Lumpur. Het is maar goed dat ik niet alles weet. Mannen die met je meelopen, en dat het daar niet pluis is.Vooral als je alleen bent. Maar gelukkig ontmoet je dan weer andere backpackers.
    Maar ook weer leuk dat je orang oetangs gespot hebt. Mooie uitzichtpunten hebt gezien. In kleine vliegtuigjes hebt gezeten, met een prachtige vlucht over de jungle. Ja...wie wil dat nu niet. En bij mensen in huis verblijven, weet je ook hoe die mensen daar leven. Al met al Joyce, weer een prachtig verhaal. En leuk, al die weetjes over het land. Nog 6 weken, dan begint de terugreis. Geniet er nog maar lekker van.
    Liefs en dikke knuffel, mam XXX

  • 14 April 2015 - 20:38

    Angelique:

    Joycie, war maak je een leuke en mooie dingen mee!
    Geniet er nog lekker van!gr angelique
    Ben benieuwd naar je duik!

  • 17 April 2015 - 10:23

    Dick:

    Kuala Lumpur daar moet je dus niet zijn. Maar als je blond bent ben je natuurlijk al gauw een bezienswaardigheid. Voortaan toch maar een hoofddoek om doen Joyce? :) De natuurtripjes zijn natuurlijk kicken: de apen, de oerwouden, de grotten, de prachtige stranden.... De terugreis komt nu een beetje in zicht. Je maakt natuurlijk heel veel interessante dingen mee Joyce, maar toch al weer een beetje zin om naar ons kikkerland te komen waar de lente nu aanbreekt? Geniet nog maar lekker. Groetjes Dick

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Maleisië, Miri

Joyce

Actief sinds 28 Maart 2012
Verslag gelezen: 206
Totaal aantal bezoekers 16434

Voorgaande reizen:

06 November 2014 - 02 Maart 2015

Backpacken ZO-Azië

14 Mei 2012 - 18 Juni 2012

Sun Dance Ranch

Landen bezocht: