Tempels en het eerste eiland :) - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Joyce Leijen - WaarBenJij.nu Tempels en het eerste eiland :) - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Joyce Leijen - WaarBenJij.nu

Tempels en het eerste eiland :)

Door: Joyce

Blijf op de hoogte en volg Joyce

15 Februari 2015 | Thailand, Bangkok

~ Sukhothai – Ayutthaya – Bangkok – Ko Chang – Bangkok ~

Ondertussen ben ik alweer 3 maanden aan het reizen, de tijd gaat hard!
Ik merk wel dat er veel dingen in de loop van de tijd “gewoon” worden omdat ik ze dagelijks tegen kom. Waar ik voorheen van op keek zoals dat er nog steeds overal elektriciteitskabels door de lucht lopen, het verkeer, roggelende mensen...
Dat soort dingen beginnen me veel minder op te vallen.

In het begin riep ik steeds dat ik niks miste, maar ik moet ook wel toegeven dat nu na 3 maanden er wel dingen zijn die ik begin te missen van thuis. Eigenlijk hele simpele dingetjes zoals op een knappe fiets fietsen, een schoon sanitair en niet te missen een comfortabel bed!!
Maar goed het zal er allemaal bij horen ;). Ondertussen ga ik gewoon vrolijk verder en laat ik het “luxe gemis” nog even voor wat het is want ik ben hier nog niet uitgekeken.

Ondertussen heb ik mijn vliegticket geannuleerd. Deze stond voor 1 maart terug. Maar dat is natuurlijk veelte vroeg. Ik heb hem om geboekt en ik zal nu 26 mei terug vliegen vanaf Cebu. Ene kant heerlijk om te weten dat het feest nog 4 maanden langer mag duren, aan de andere kant staat er nu wel een datum vast wat ik voorheen niet had (ik wist zo ie zo al dat 1 maart hem niet ging worden).

Onder het reizen heb ik zoveel mooi verhalen gehoord over Borneo, vandaar dat ik heb besloten om na Thailand door te reizen naar Maleisië en dan ook het Borneo gedeelte hier van en vanaf hier door te hoppen naar de Filipijnen.

Ondertussen daal ik langzaam af richting het zuiden. Pai was dan ook m’n laatste plaatsje waar het kouder was, dus de lange broek en trui kunnen weer onder in de tas! Heerlijk! Geef mij maar die hitte hoor.

Sukhothai
In Sukhothai ben ik niet lang gebleven, dit is echter één hele dag geworden om puur alleen de tempels te bekijken, want alles was echt alle jezus duur hier dus wilde hier niet langer blijven als nodig. De tempels waren leuk om te zien, maar ook dit was teleurstellend dat ze voor elke gedeelte (het tempelcomplex is opgedeeld in 4 delen) 3 euro entree vroegen, heb daarom ook alleen het middelste gedeelte bezocht, dit was tenslotte ook het grootst en het mooist (als ik de verhalen moest geloven).

Daarna ben ik verder gegaan naar Ayutthaya. Eerst wilde ik kiezen tussen Sukhothai en Ayutthaya omdat ze beide tempel complexen hebben die veel op elkaar lijken. Maar ik kon geen keuze maken en er schijnen toch wel wat verschillen te zijn en aangezien ik toch tijd heb had ik maar besloten om beide plaatsen te bezoeken.

Ayutthaya
Na 7 uur bussen aangekomen in Ayutthaya. Zoals de Lonley Planet al zei werden we ver buiten het centrum gedropt, ja wel 8 hele kilometers! Super onhandig! Op de plek waar we gedropt werden stonden een paar mannetjes met auto’s en brommers en die wilden ons (2 Franse meiden en ik) wel voor belachelijk hoge prijzen naar het centrum rijden. Na verschillende malen aangegeven te hebben dat wij dit echt niet gaan betalen en dat we wisten dat ze ons probeerde op te lichten besloten we om te gaan lopen en te zien wat we tegen zouden komen. We waren nog niet weg of een taxi kwam aangereden. Deze vriendelijke man wilde de taximeter wel aanzetten en ons naar het centrum brengen, althans zo hadden wij het in gedachten. Ik probeerde hem via een kaart op me telefoon en via de Lonley Planet te laten zien waar we heen wilde (want deze vriendelijke man sprak geen Engels), helaas hadden die kerels die ons probeerde op te lichten iets gezegd tegen de taxichauffeur waardoor we in de verkeerde richting reden. Via de borden op de weg kwamen we hier achter en de taximeter liep natuurlijk gewoon door. Uiteindelijk weer via via (die wel Engels sprak) zijn we toch door de taxichauffeur naar het centrum gebracht en hij deed echt zijn best! Hij ging zelfs harder rijden om te meter niet hoger te laten komen als nodig is. Uiteindelijk ondanks dat we flink om gereden zijn zijn we toch voor een nog wel aardige prijs naar het centrum gebracht.

De tempels in Ayutthaya staat verspreid in de stad en er net buiten. Ik moet zeggen dat ik ze hier veel mooier vindt. Ze zijn groter en nog in originele staat. In Sukhothai was veel gerestaureerd waardoor het er te “nieuw” uit zag.
Ik heb lekker twee dagen dagen hier rond gefietst en op m’n gemak de mooiste tempels bekeken. Het is hier trouwens bloedverziekend heet, als je rond het middag uur in de zon staat en je doet niks gutst het zweet van je lijf, niet heel chill moet ik zeggen.

Nu ik aardig wat van die tempels heb bezocht kan ik wel zeggen dat alle prangs, stupa’s en tempels allemaal beetje same same zijn... Op gegeven moment zie je het al van de buitenkant en dan denk je oh ja maar deze lijkt sprekend op de vorige dus ging ik er al niet meer in. Nu ik lichtelijk tempel moe beging te worden wordt het weer tijd voor wat anders.

BANGKOK!!!
M’n reis naar Bangkok ging gelukkig snel, ik zat er tenslotte maar een uurtje vanaf.
Het was even zoeken in het begin omdat Bangkok echt ENORM groot is. Ik werd ergens ver buiten het centrum gedropt. Maar gelukkig ben ik ondertussen al wat chaos gewend en wist ik precies waar ik heen wilden. De taxichauffeurs wisten niet waar Kao San Road (bekende backpackers straat) was, maar gelukkig vond ik al snel een man met een scooter die het wel wist en mij daar snel en voor een schappelijke prijs heen kon brengen. Kao San Road lijkt ’s nachts beetje op New York (ben er nog nooit geweest, maar kan me er enig sinds een voorstelling van maken), super druk, veel lichten, bars en muziek, ik heb er dan ook voor gekozen om niet op deze straat te verblijven. Want Bangkok slaapt nooit ;). Ik had twee straten er achter een mooi rustig hostel gevonden.

Bangkok staat bekend om de vele scams en mensen die je oplichten. De plek waar ik verbleef lag vlak aan de rivier, dit was erg chill want voor 30 cent kon je overal heen per boot en was nog snel ook. Zo kon ik mooi het chaotische verkeer omzeilen en alle trucjes van de taxi/tuktuk chauffeurs om opgelicht te worden.
In Bangkok heb ik het Grand Palace bezocht, dit vond ik echt zo niet de moeite waard. Het was 15 euro entree en in het Grand Palace waren voornamelijk museums (waar je mij dus niet blij mee kan maken) en tempels (die ik nu wel genoeg heb gezien). Ook zag het hier zwart van de Chinezen, echt niet leuk dus.
Vervolgens heb ik Wat Pho bezocht en Wat Arun nog bezocht dit zijn twee grote tempels die aangeschreven staan als hoogtepunt in Bangkok. Wat Pho is wel bijzonder, in de tempel ligt namelijk een boeddha van 40 meter lang en 15 meter hoog.
Wat Arun heb ik van de buitenkant bekeken omdat dat dit weer beetje same same eruit zag als de andere ;).

In Bangkok was ik ook Marjolein weer tegen gekomen. Erg gezellig. Samen hebben China Town bezocht en zijn we naar de Skybar geweest. Skybar was echt super super super vet!!! Dit is een openairbar op de bovenste verdieping van State Tower Hotel.
Sirocco skybar ligt op de 64 verdieping. Het was vereist dat je beetje netjes gekleed ging. Gelukkig had ik me jurkje niet naar huis gestuurd en kon ik die nu mooi aan.
Eenmaal boven aangekomen werden we ontvangen als of we de koningin waren en werden we overal naar toe begeleid. Als je hier een drankje nam kon je zo lang blijven als je wilde. We hadden het “goedkoopste” fruitsapje genomen voor €10 en heerlijk genoten van het uitzicht over de stad. Het was echt geweldig!!!

Na twee dagen Bangkok vond ik dat het nu wel weer echt tijd wel voor het strand en ben ik per bus en boot doorgegaan naar Ko Chang.

Ko Chang
Ko Chang is het één na grootste eiland van Thailand dichtbij de grens van Cambodja. Het eiland heeft veel natuur. In het midden van het eiland is dan ook een national park, dit is een en al jungle. Rondom het eiland ligt een mooie weg deze is 42 km lang en prima te bereiden, wel erg heuvelachtig. Ko Chang heeft verschillende stranden en vele resorten.
Ik heb hier vijf dagen gechilld, vooral erg veel op de prachtige stranden gelegen.
Ook heb ik hier Michelle en Fabrizio opgezocht van m’n oude werk (Il Corso), hun verbleven voor een langere tijd op het eiland. Wel echt super grappig om ze hier tegen te komen.
Ik verbleef in een super de luxe hostel dat echt net open was. Het leek wel een resort!
Prachtige dorms, super schone en mooie badkamers, echt met alles erop en eraan, zwembad, keuken, aan het strand.... echt alles... erg luxe voor een backpackers leven! Pajamas heet het, kan het iedereen aanbevelen ;).

Na vijf dagen relaxen ben ik terug gegaan naar Bangkok, hier heb ik mijn duikcursus geboekt en per nachtbus zal ik vannacht doorgaan naar Chumpon en vanaf hier de volgende ochtend meteen een ferry pakken naar Koh Tao.

Koh Tao staat bekend als het “duik eiland” er bevinden zich vele duikscholen, waardoor het een van de goedkoopste plekken ter wereld is waar je je open water padi kan halen.
Dit ga ik daarom hier ook doen, mooi aan het begin van mijn “eilanden trip” want er zullen in de komende maanden nog vele stranden en eilanden volgen met prachtige duiklocaties.
Het eiland/ strand leven zal vanaf nu echt gaan beginnen voor de komende maanden! Heerlijk, kijk er al tijdje naar uit!!! :)

  • 15 Februari 2015 - 11:45

    Margriet:

    Hey Joyce. Wat weer een prachtig verhaal en wat een belevenissen. Al blijf ik natuurlijk dagelijks op de hoogte. Soms krijg ik het gevoel, door al die enthousiaste verhalen van je, dat ik het ook beleef.
    Zover weg, maar toch dichtbij.
    Heerlijk, nu naar de eilanden. Er gaat weer een nieuwe(onderwater)wereld voor je open.
    Kan je daar niet een onderwatercamera kopen? Kunnen wij daar ook weer van mee genieten.
    Veel plezier XX mam

  • 15 Februari 2015 - 22:21

    Piet:

    Hoi Joyce, weer heel veel beleefd. Je zit er echt goed in. Leuk dat dat je steeds weer bekenden tegen komt. Nu duiken en Full Moon party 5 maart. Geniet ervan. XX Piet



  • 17 Februari 2015 - 11:18

    Dick:

    Ja weer een prachtig reisverslag Joyce. Maar geef mij maar de natuur van Thailand en niet de drukte van Bangkok etc. Al die chaos is niets voor mij. En taxichauffeurs...Die zijn gewoon niet te vertrouwen. Oplichters. Gelukkig ben je niet van gisteren Joyce dus jou zullen ze niet oplichten. Geniet van het prachtige Thailand. Wordt niet te bruin..:) Groetjes Dick

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Thailand, Bangkok

Joyce

Actief sinds 28 Maart 2012
Verslag gelezen: 133
Totaal aantal bezoekers 16406

Voorgaande reizen:

06 November 2014 - 02 Maart 2015

Backpacken ZO-Azië

14 Mei 2012 - 18 Juni 2012

Sun Dance Ranch

Landen bezocht: