Cambodja!!! Het land van de armoede - Reisverslag uit Khett Batdambang, Cambodja van Joyce Leijen - WaarBenJij.nu Cambodja!!! Het land van de armoede - Reisverslag uit Khett Batdambang, Cambodja van Joyce Leijen - WaarBenJij.nu

Cambodja!!! Het land van de armoede

Door: Joyce

Blijf op de hoogte en volg Joyce

17 December 2014 | Cambodja, Khett Batdambang

Hello Cambodja!!!

~ Phnom Penh – Siem Reap – Battambang – Phnom Penh ~

Luxe bus reis gehad richting Cambodja. Alles verliep vrij vlot maar toch over een afstand van nog geen 200km 8 uur gedaan.
Eenmaal aangekomen in Cambodja waren de verschillen meteen te merken en te zien.
Veel bedelende mensen en meer armoede.

Eenmaal aangekomen in Phnom Penh meteen de volgende dag met wat mensen van het hostel de Killingfields en de S21 gevangenis bezocht. Wel heftig verhaal over de geschiedenis van het land, was wel shocking.

De dag erna wat rond gehangen, grote markt bezocht hier en de volgende dag hier weer terug naar toe gegaan omdat ik een super mooi groot geschilderd doek had gezien met de tempels van Angkor wat erop. Ik kon het toch niet laten en heb deze gekocht. :) Hij is echt super mooi, hij is iets van 1,20m bij 80 cm. Hij gaat een mooi plekje aan m’n muur krijgen.

Ook heb ik hier weer afgesproken met Robert, aangezien we toch weer bij elkaar in de buurt waren en allebei naar Siem Reap wilde gaan, gaan we nu weer een stukje samen reizen.

In Siem Reap hebben we drie hele dagen de tempels van Angkor bezocht.
Op dit terrein wat ongeveer 10km bij 10km is bevinden zich ongeveer 50 tempels.
Alle tempels bij elkaar heetten Angkor en Angkor Wat is natuurlijk de bekendste tempel. Maar lang niet de mooiste. De tempel staat bekend om de drie grote torens in het midden. Dit is dan ook het enige mooie plaatje. De drie torens worden omringd door muren die vol gegraveerd staan met verhalen (plaatjes). Op zich leuk als het je boeit.

De mooiste en indrukwekkendste tempel vond ik Ta Prohm. Ook wel bekend als de tempel waar de film van Tombraider is opgenomen. Super mooi en grote tempel die echt in de jungle ligt, veel grote bomen groeien op en over de tempel heen! Prachtig gezicht.
Door de natuur storten bepalen delen van de tempel wel in, waarmee ze dan ook druk bezig zijn met het renoveren van de tempel.

Over het algemeen heb ik niet zoveel met tempels maar dit hele gebied vond ik toch wel erg indrukwekkend! Zoveel grote en kleine tempels, graftombes en hele “steden” hebben ze hier toen der tijd gebouwd in Angkor.

Na drie volle tempel dagen hebben we nog wat gerelaxt in Siem Riep. Helaas werd ik de laatste dag van ons verblijf in Siem Riep ziek. Ik kreeg griep verschijnselen, na het op meten van mijn temperatuur graf dit de doorslag om meteen een dokter te zoeken. Want m’n temp. Was aardig hoog. Gelukkig vonden we al snel een dokter 200m. Van het hotel af, ergens achter in een apotheek verscholen.
De dokter zei dat ik griep had, maar ik wilde toch graag mijn bloed laten testen. Want koorts in zon land als Cambodja werkt argwaan vindt ik.
Binnen een uur hadden we de uitslag en dit was dan niet voor niets want ik had buiktyfus opgelopen. Wel even schrikken als je in één van de armste landen van de wereld zit, zo ver van huis met hygiëne die ver te zoeken is hier.
Gelukkig was ik er snel bij en kon het goed behandeld worden met antibiotica. Dit sloeg ook meteen aan en voelde me al snel beter worden.

Ben ondertussen toch door gereisd naar Battambang, aangezien we een rustig reisschema hadden ging dit gelukkig allemaal.
Bij aankomst in Battambang werden we gedropt in de middel of no where. Hier werden we letterlijk over rompeld door tuktuk drivers, overal rond om de bus stonden deze mensen, we konden amper de bus uit het leekt wel of de bus gekaapt werd maar door met vriendelijke mensen. Echt bizar.
De laatste dag in Battambang ging het al aardig beter met me en zijn we samen met een tuktuk de hele dag op pad geweest. We hebben het wel bekende bamboo treintje gedaan.
Dit is een soort van treintje, bestaat uit twee assen en een plaat van bamboo en wordt aangedreven met een motertje. Er is één rails die tussen twee kleine dorpjes ligt. Deze gaat dwars door de boesboes en de rijstenvelden. Vroeger werd dit gebruikt voor lokale transsport maar de mensen kunnen het niet meer betalen omdat de prijzen flink omhoog gegaan zijn i.v.m. de toeristen. Op die ene rails gaan treintjes zowel heen als terug.
Met een flinke rotgang denderde we over de gare rails tussen de rijstenvelden door, wel een heel erg unieke ervaring! Als we in de verte een tegenligger zagen naderen dan stopte we vlak voor elkaar en hielpen we elkaar het treintje dat terug ging van de rails af te tillen, dus hoppa de plaat met bamboo en de twee assen optillen, andere treintje voorbij en dan alles weer terug de rails op en weer verder, echt lachen :P.

Daarna zijn we doorgegaan naar de Banan Phnom Tempel, niet heel boeiend (vergeleken met Angkor :P).
De Killing Cave, dit was een grot, maar niet zomaar één... wel een met een heel apart verhaal. Want vroeger toen Pol Pot (in de tijd van de Killing Fields) aan de macht was werd die grot gebruikt om lijken in te werpen. Skeletten enz. Zijn tot op heden nog steeds te zien in deze grot.
Als afsluiter van de dag hebben we een Bat Cave bezocht. Met zon ondergang vlogen hier duizenden vleermuizen uit, dit leverde hele leuke plaatjes op. Die beesten vliegen nl. Allemaal achter elkaar aan wat voor een grote lange zwarte dansende golf in de lucht zorgt.

Morgen zal ik terug aankomen in Phnom Penh. Hier staat mijn souvenir nog die ik toen der tijd in Phnom Penh had gekocht. Deze gaat met Robert mee naar huis omdat dit behoorlijk in de kosten scheelt. Vanaf hier zal ik ook weer alleen verder reizen want Robert zijn reis zit erop.

• 17 December 2014 - 16:07

Dick:

Aan je prachtige foto´s op Facebook te zien en je bovenstaande blog te lezen heb je weer erg genoten van Cambodja Joyce! Een land dat bij de iets ouderen nu niet meteen doet denken aan een vakantieland daar bij hun de naam Pol Pot en Vietnamoorlog nog door de gedachten gaat. Gelukkig is die tijd ver achter ons maar zal je de gevolgen nog wel zien en merken bij de inwoners. Heel vervelend van die buiktyfus maar verstandig van je dat je snel aan de bel trok. Ben je er nu helemaal van af en weer fris en fruitig? Weet je al in welke plaats je de Kerstdagen gaat doorbrengen? Geniet in ieder geval van het prachtige land met zijn talloze tempels. Groetjes Dick

• 17 December 2014 - 16:41

Margriet:

Hey Joyce. Leuke ervaringen wat je weer beleefd hebt. De tempels, het treintje en een Bat Cave.
    Wat niet leuk was, dat we zondag hoorde dat je erg ziek was met hoge koorts. Voor ons allen schrikken.
    Maar het gaat weer gelukkig de goede kant op, dus weer leuke dingen doen.
    De Killing Cave lijkt mij gruwelijk, een verschrikkelijke tijd toen voor die mensen.
    Denk om jezelf. Liefs van mam

• 17 December 2014 - 17:00

Nico:

Weer een goed reis verhaal Joyce, maar je hebt het over die tempels, maar vind je ook niet dat al die tempels op elkaar lijken, dat was mijn ervaring in Thailand en Myanmar.
    Goed om te lezen dat je snel hersteld was van je buiktyfus, want ziek zijn en vakantie gaan slecht samen.
    Dus geniet van deze ervaring en pas goed op je zelf.

• 17 December 2014 - 20:15

Piet:

Prachtig verhaal van mooie belevenissen en mooie foto's. Uitkijken voor foute bacteriën hé. Goed gehandeld Joyce.