Goodbye Vietnam!!! - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Joyce Leijen - WaarBenJij.nu Goodbye Vietnam!!! - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Joyce Leijen - WaarBenJij.nu

Goodbye Vietnam!!!

Door: Joyce

Blijf op de hoogte en volg Joyce

08 December 2014 | Vietnam, Ho Chi Minhstad

~ Dalat – Mui Ne – HCMC ~

De bus rit naar Dalat was echt een ramp!
Deze bus was echt een lokale bus, een mini bus wel zo gezegd.
Echt stampvol met lokale mensen en iedereen mocht dan ook mee hoe vol de bus ook was hij pikte iedereen op bij elke halte. Waren de stoelen allemaal bezet? No worries zetten we toch gewoon paar krukken in het gangpad?! Echt te gek voor woorden. Alles werd ook in deze bus vervoerd, tassen, pakketjes en hele televisies gingen erin mee.
De bus was ook gemaakt voor Vietnamese leek wel want de stoelen waren veel te klein voor mijn lengte, mijn benen zijn gewoon 2x zo lang als de gemiddelde persoon hier, niet heel comfortabel zitten dus.
De rit was 200km en dit duurde gemiddeld een uur of 5 en alles door de bergen, werd op een gegeven moment helemaal gestoord in die bus. Persoonlijke ruimte kennen ze hier ook niet, iedereen hangt maar beetje op en over elkaar.
Naja zo gaat het hier dus blijkbaar...

Maar gelukkig na 5 vermoeide uren van trekken en duwen was ik eindelijk weer terug in een wat toeristische plek.

Dalat is in een woord GEWELDIG! Veel leuke mensen, veel backpackers en nog veel leukere omgeving. Daarom ook besloten om hier een paar dagen extra te blijven om wat te kunnen chillen.

De volgende dag heb ik Robert hier weer ontmoet die ik al eerder tegen kwam in het noorden. We gingen die dag canyonning met een groep van vijf mensen.
Dit is een soort van lichte trekking door de jungle, wel met een uitgezet parcour en het voornaamste is dan dat je verschillende keren gaat abseilen van en door diverse watervallen. Dit was echt heel erg gaaf!!!
Soms ook best spannend maar we kregen goede instructies van hoe we alles moesten aanpakken. Ook door verschillende natuurlijke stroomversnellingen gegaan en van rotsen gesprongen, echt een super leuke dag vol activiteiten dus.

De volgende dag heb ik samen met een Frans man die ik ontmoet heb een scooter gehuurd en zijn we gaan rond toeren door Dalat. We hebben toen de Pongour waterval bezocht. Deze was eigenlijk veel mooier als in Buon Ma Thuot.
Ook staat Vietnam bekend als het koffie land en dat heb ik hier wel gezien het barst hier van de koffieplantages.

Van Mui Ne had ik niet al te hogen verwachtingen en dat pakte positief uit. Ik dacht dat Mui Ne het zelfde zou zijn als Nha Trang. Deels klopt het ook wel. Veel Russen en daardoor erg toeristische, er komen veel grote resorts hier uit de grond. Maar ondanks dat het ik hier wel erg naar m’n zin gehad. Ik verbleef in een erg leuk en luxe hostel, veel keuze uit hostels was hier niet waardoor er erg veel backpackers op een plek waren en ook veel Nederlanders. Het weer is hier weer totaal anders als in de andere plaatsen waar ik geweest ben. Het is hier erg vochtig en daardoor voelt het super heet aan. Er is de hele dag zon waardoor dit echt een plek is om gewoon te chillen op het strand en zo het backpacken even te laten voor wat het is en gewoon genieten.
Ook heb ik hier in Mui Ne de wel bekende Sand Dunes bezocht. Wel erg bijzonder zoveel en hoge zandbergen op een bepaalde plek.

Paar dagen later door gegaan naar m’n laatste bestemming in Vietnam.
Saigon! Of ook wel Ho Chi Minh City. De grootste en gekste stad van Vietnam!
Per sleeper bus overdag hier heen te gaan dus kon mooi lekker chillen in de bus.

In alle chaos hier geshopt, aangezien alles hier verkrijgbaar is.
De volgende dag meteen ontsnapt uit de chaos, zon grote stad... voor mij niet te lang.

Ik heb samen met twee andere meiden uit het hostel een twee daagse trip geboekt naar de Mekong Delta en de Floating Market, dit ligt net onder Saigon bij Can Tho.
Helaas viel deze hele trip wat tegen. We zaten het grootse gedeelte van de twee dagen in de bus of op de boot en werden op veel plekken gedropt om dingen te kopen...(vandaar dat de trip zo goedkoop was -.-).

Na twee vermoeiende dagen gingen we weer terug naar Saigon, hier heb ik één nachtje geslapen en ben meteen de volgende ochtend door gegaan naar Cambodja!
Want ook al voelt het nog helemaal niet zo, maar ik zit alweer een maand in Vietnam en dat betekend dat mijn visum afgelopen is!

Deze maand was een mooi begin van m’n reis, heel veel gezien en gedaan.
Er gaat nog zoveel meer volgen! Voorlopig zal ik hier nog blijven :).
Tot de volgende blog!

Vietnam Weetjes:

- Scooter is een goedkoop vervoersmiddel hier, dat is ook de reden dat grotendeels van de bevolking scooter rijdt en dat er heel weinig auto’s zijn.

- Ze hebben hier hele andere verkeerd regels. Over het algemeen als je drie banen heb, dan rijden de auto’s links, vrachtwagens in het midden en scooters rechts. Op de meesten wegen is het daarom ook toegestaan om zowel links als rechts in te halen.

- Iedereen toetert hier non stop naar elkaar, hier mee willen ze zeggen aan de kant ik kom eraan.

- Op de meesten wegen is de maximale snelheid 50 en op sommige plekken 80.
Daardoor duurt het soms een eeuw om een kleine afstand af te leggen. Dit komt over het algemeen omdat de wegen niet in goede staat zijn, of te weinig banen om daadwerkelijk snelheid te maken en elkaar fatsoenlijk in te kunnen halen.
- Ondanks de chaos op de weg toont niemand enig sinds iets van agressie (zoals we dat in NL wel kennen om het minste of geringste ;) )

- In kleinere dorpjes worden rijst en koffiebonen hier langs de weg gedroogd en als hier geen ruimte voor is zelfs op de weg, het verkeerd rijdt hier dan ook gewoon door heen. Best apart met het idee dat je dit later weer op eet?

- Het is op het moment winter hier. Ook als de zon de hele dag schijnt en het is 30 graden loopt de lokale bevolking hier in dikke jassen en mutsen op want ze vinden het koud.

- Ook willen veel mensen hier zich beschermen van de zon, door middel van zoveel mogelijk bedekte kleding te dragen om niet bruin te worden.
Veel jongere meiden gebruiken ook make up om hun huid lichter te laten kijken.
In bijna ook alle verzorgingsmiddelen zit een wit makende goedje.
Dit is omdat als ze bruin zijn ze vergeleken worden met arbeiders en wit staat voor rijk dom.

- Over het algemeen gaan hele kleine kinderen hier vrij laat naar bed. Sommige pas rond 23 uur, je ziet echt heel veel kleine kinderen ’s avonds laat nog gewoon op straat lopen en spelen. Daarin tegen vallen ze overdag dan ook overal in slaap... Best bizar vindt ik zelf.

- Vietnamese zijn gek van karaoke, op elke hoek van de straat is dan ook wel een karaokebar te vinden.

- Er zijn heel weinig zwerfkatten op straat, dit komt omdat die gevangen worden en opgegeten worden.

- Ratten die in rijstenvelden lopen worden als “gezond” gezien omdat ze rijst eten en deze worden dan ook opgegeten door de bevolking. Ratten die op straat lopen zijn “vies” en worden niet gegeten.

- De mannen hier hebben ook geen schaamte wat het betreft qua roggelen. Met grote hoeveelheid en zoveel mogelijk geluid wordt hier regelmatig de keel geschraapt en wordt dit op straat gedeponeerd.

- Sommige openbare toiletten zijn zo openbaar dat er geen muren en deuren zijn, dit zijn gewoon allemaal toiletten (gaten in de grond) op een rijtje en dan kan je gezellig kijken hoe je buurvrouw aan het piesen is.

• 08 December 2014 - 08:39

Paula:

Hoi Joyce,
    Superleuk om je reisverslag weer te lezen.Je foto's van het canyoning vond ik ook erg gaaf!
    Wat een avontuur is dat hè? Ook grappig op te lezen hoe de dingen daar totaal anders gaan dan hier. Zoals de verkeersregels en zo.
    Ik wens je weer veel reisplezier in Cambodja, groetjes Paula

• 08 December 2014 - 09:21

Margriet:

Weer een mooi verhaal om te lezen. En mooie foto's op FB. Zo blijven we goed op de hoogte.
    En zo enthousiast als je bent, over alles wat je mee maakt. Je raakt al aardig ingeburgerd.
    Liefs XX

• 08 December 2014 - 09:35

Angelique:

Wat heb je een onwijs leuke dingen gedaan!!!! We blijven je volgen vanuit het nu toch wel kouder wordende Nederlan. Heel veel plezier in Cambodja!!

• 08 December 2014 - 13:16

Natalie:

Haha die Vietnam weetjes geweldig. Mooie foto's en mooie verhalen. Hier lopen we ook met dikke jassen en mutsen maar hier is nu echt koud. Geniet ervan!

• 08 December 2014 - 13:48

Dick Alias Derk Holland (FB):

Weer een prachtig reisverslag Joyce en wat is het vervoer per bus daar goed geregeld haha. Iedereen kan mee. Ik zal dat eens bij de directie van zorgtaxi BIOS voorstellen, dan zijn wij nooit meer te laat en kunnen wij van wat collega´s afscheid nemen :) Kon je geen leuk klein Vietnameesje op schoot nemen??? Ook die Vietnam-weetjes zijn erg interessant. Een hele andere cultuur. Dat roggelen en constant toeteren spreekt mij wel aan :) Winter en 30 graden pffff. Best wel fris. Heb je ook straatkat gegeten??? Nu je er toch bent!! Het zal best biologisch zijn. Toch? Geef mij trouwens maar pizza. Ben benieuwd naar je volgende verslag uit Cambodja!! Pas goed op jezelf!

• 08 December 2014 - 17:27

Piet:

Goodye Vietnam. Wat een leuke woordspeling. Weer een prachtig verhaal. Dat van die busjes spreekt mij ook wel aan. Je mag nog van geluk spreken dat ze geen kippen en varkens meenamen. Nu Cambodja. Nieuw land en weer een nieuw avontuur. Leuk dat je Robert weer ziet.

• 08 December 2014 - 19:46

Nico:

Leuk om te lezen al je reis verhalen, het is een heel andere wereld daar in azie, en zeker de gewoonte, niet te vergelijken met die van ons, en bevalt het lokale eten een beetje?.
    Sterkte