South - East Asia stole my heart!!! - Reisverslag uit Puerto Galera, Filipijnen van Joyce Leijen - WaarBenJij.nu South - East Asia stole my heart!!! - Reisverslag uit Puerto Galera, Filipijnen van Joyce Leijen - WaarBenJij.nu

South - East Asia stole my heart!!!

Door: Joyce

Blijf op de hoogte en volg Joyce

20 Juni 2015 | Filipijnen, Puerto Galera

~ Manila – Baguio - Banaue – Manila – Puerto Galera - Manila ~

Manila
Vanaf Coron zijn we gevlogen naar Manila. Van alle rust en vrede in Coron kwamen we in alle drukte en chaos aan in Manila. Manila heeft 20 miljoen inwoners, dit maakt dat de stad 24/7 files heeft omdat er gewoon weg te veel verkeer is en te weinig wegen. Na dat Ben en ik één blik op de stad geworpen hadden besloten we ook meteen door te gaan naar het noorden, weg uit alle chaos. We hadden een bus gepakt naar Baguio. Dit was een busrit van 7 uur.

Baguio
’s Avonds kwamen we aan in Baguio. Baguio is ook een grote stad. We besloten hier een dag te blijven voor dat we verder gingen naar het noorden. We wilden namelijk nog het een en ander aan shopping doen want in de Filipijnen zijn sommige dingen lastig te verkrijgen, dus dan ben je gebonden aan grote steden. Niet getreurd we hebben hier heerlijk gechilled, de temperatuur was hier een stukje koeler omdat we midden in de bergen zaten. We hebben eigenlijk één hele dag in een super grote shopping mall door gebracht, beetje shoppen, eten en naar de film! Busje uitgezocht voor de volgende dag.

Banaue
Vanaf Baguio was het nog is 7 uur verder naar het noorden naar Banaue. Om eerlijk te zijn was ik eigenlijk al dat bussen spuug zat! Maar het was het dubbel en dwars waard om 14 uur te bussen vanaf Manila naar het noorden. Hier in Banaue zijn de rijstterrassen.
En niet zomaar rijstterrassen.... het is GIGANTISCHE en zo zo MOOI!!! Om Banaue heen zijn allemaal kleine dorpjes met allemaal stuk voor stuk gigantische rijstterrassen met super super veel rijst!!! Echt prachtig.
We zijn drie volle dagen in Banaue geweest en hebben elke dag een ander dorpje bezocht en zijn door de rijstterrassen getrokken.
De eerste dag zijn we naar Batad gegaan en hebben hier de hele dag gelopen door de rijstterrassen en een aan de andere kant van de rijstterrassen was een super grote waterval, dit was een mooie stop halverwege voordat we terug gingen want het is hier ook weer bloed heet, vooral als de zon volledig schijnt en je loopt midden in de terrassen en het is niet zoals thuis, nee hier is geen 1 meter recht alles gaat stijl omhoog of omlaag ;).

De tweede dag zijn we naar Hapao gegaan, dit super kleine dorpje was amper te zien en werd helemaal opgeslokt door de rijstterrassen. Er stonden letterlijk een paar huizen, een kerk en een school en werd voor de rest helemaal omringd door rijstterrassen, je kan het niet geloven hoe groot alle terrassen zijn hier!
Ook hier was aan de andere kant van de rijstterrassen een hotspring met een rivier er naast, ook hier hadden we weer heerlijk gezwommen en gepicked aan de rivier voordat we onze weg terug maakte.

Onze laatste dag hebben getrokken door de rijstterrassen hier in Banaue zelf. Boven aan de rijstterrassen lieten we ons afzetten en zijn dwars door de velden zijn we terug gelopen naar het dorp. Zonder gids besloten we te gaan lopen, op advies van onze tricycle driver hebben we de waterstroom (hoofd water stroom die de rijstterrassen van water voorziet) gevolgd, dit was langs de top van de bergen, wat super hoog was en zorgde voor adembenemende uitzichten over de rijstterrassen. Na een wandeling van 5 uur kwamen we uiteindelijk weer terug aan in het dorp.

Het waren drie ongelofelijk mooie dagen, ik kan het iedereen aanraden die deze kant op komt. Het is een lange weg naar het noorden, er zijn geen vliegtuigen hier, maar het is zo ongelofelijk mooi. Echt een van de mooiste dingen die ik in mijn leven gezien heb.

Per nachtbus zijn we terug gegaan naar Manila, dit was overigens een veel kortere weg. Binnen 8 uur waren we terug in Manila. We kwamen hier ’s ochtends heel vroeg aan en besloten meteen de volgende bus te pakken naar het zuiden (Mindoro – Puerto Galera), aangezien het zo vroeg was waren er nog niet super veel files en leek ons dit de beste optie omdat waarschijnlijk een paar uur later heel Manila weer een grote file werd wilden we hier niet langer blijven. Onze bus reis naar het zuiden verliep dan ook super vlot! Al met al 15 uur later kwamen we aan op onze plek van bestemming.
Ook wel onze laatste plek voor deze reis.

Puerto Galera
We verbleven net iets buiten Puerto Galera, op White Beach. Dit is het grootste strand en normaal gesproken is het hier een en al gekken huis met bars, lady-boys en super veel toeristen. Omdat het net hoogseizoen geweest is was het hier helemaal uitgestorven! Echt super relaxed. We hebben elke dag het hele strand voor ons zelf en geen luiden bars en te veel drukte, heerlijk om te relaxen dus. Ook had het zo zijn voordelen dat alles in prijs verlaagd was en dat we duikboten en dagtripjes op de boot helemaal voor ons zelf hebben.

We konden wel echt merken dat het steeds meer en meer regenseizoen werd. Soms hebben we dagen dat het hele dag bewolkt was en we eindigde alle dagen met regen en onweer. Dit heeft helaas ook zo z’n invloed op de elektriciteit hier. De techniek is hier nog wat ver te zoeken dus dit betekend met regen dat de elektriciteit in heel Puerto Galera uitvalt door kabelbreuken of water in de kabels. Nou is dit niet zon ramp, alleen weet je hier nooit wanneer je elektriciteit terug komt, dit kant enkele uren of halve dagen duren.

Maar ondanks dat vermaken we ons nog prima hier. We hebben wat rond getoerd op de scooter hier. Watervallen bezocht en de twee naast gelegen strandjes bezocht. Het is overigens hier in de Filipijnen wel grappig met regels, b.v. hier op White Beach als je een scooter huur hoef je geen helm te dragen alleen als je Puerto Galera passeert moet je even je helm opzetten om dat daar alle politie is. Echt super hilarisch. Even stoppen voor je Puerto Galera in komt... helm op en zodra we Puerto Galera weer uit zijn kan hij weer af.

We hebben nog twee dagen gedoken hier en dit betekend dat ik mijn 50ste duik heb bereikt!!! Super tof. 4 maanden geleden ben ik met mijn hele duikcarrière begonnen en heb nu al de 50ste duik bereikt! :).

Morgen zal onze laatste dag zijn op White Beach en dan zullen we onze weg terug maken naar Manila, hier zullen we twee nachten blijven, nog even genieten in een luxe hotel en zal ik woendag 24 juni om 20:00 uur terug vliegen vanaf Manila, de volgende dag 25 juni om 06:40 uur Nederlandse tijd zal ik dan aankomen in Amsterdam.

Iedereen echt super bedankt voor het volgen van mijn blog en alle lieve reacties, dit heeft me echt goed gedaan durende m’n reis.
Na 8 maanden weg te zijn geweest van huis en bijna heel Zuid – Oost Azië te hebben gezien is het nu toch echt tijd om weer terug te gaan. Ben aan de ene kant erg blij om weer terug te gaan, aan de andere kant ga ik het ook erg missen hier.

In 8 maanden tijd ben ik in 7 verschillende landen geweest, heb 15 vluchten gehad, ben van beginnend duiker gevorderd duiker geworden. Heb de meeste tijd dat ik reisde in lokale bussen gespendeerd.

Al met al was het een hele ervaring, heb veel mee gemaakt en geleerd.
Nogmaals bedankt voor het volgen van mijn blog en tot snel in Nederland! :)

• 21 Juni 2015 - 11:14

Margriet:

Hey Joyce. Elke keer laat je ons weer verrassen, wat je elke keer weer meemaakt.
    Jij ook bedankt, voor het bijhouden van je blog, en de mooie foto's op Facebook.
    Zo konden wij jou heel goed volgen, wat je allemaal deed.
    Veel ervaringen rijker en vol van indrukken, kom je straks thuis. Wij kijken allemaal naar je uit.
    Ben trots op je, je hebt je droom laten uitkomen.
    Goeie vlucht, maar we spreken elkaar voor die tijd vast nog wel.
    Liefs mam xxx

• 21 Juni 2015 - 17:09

Renee:

Joyce!!

Gaaf wat je allemaal "rijker" bent geworden! Poehee! Dat had ik zeker van te voren niet gedacht! Leuke verhalen, mooie foto's. Ik had alleen meer moeite met de automatische vertaling van de stukjes van Ben. Wat een ervaring neem je mee, enne vergeet t zonnetje niet mee te nemen, die kunnen we hier goed gebruiken!! Tot gauw Joyce!

• 21 Juni 2015 - 23:15

Piet:

Hoi Meissie, een hele levenservaring. Ik ben stiekem wel een beetje jaloers en trots op je, dat je dit allemaal gedaan hebt. Zie je donderdag. O uh hoeveel dagen moet ik vrij nemen voor alle verhalen foto's :)
    Piet XXX

• 22 Juni 2015 - 22:33

Dick:

Hoi Joyce. Bedankt voor je laatste blog maar ook voor je prachtige foto's op Facebook. Een hele goede reis naar Nederland. Ook hier lijkt het regenseizoen aangebroken te zijn want terwijl ik dit typ hoost het buiten. Ik hoop gauw je verhalen in het echie te horen...Goedereishug Dick XXX