Een heel ander land midden in Borneo - Reisverslag uit Bandar Seri Begawan, Brunei van Joyce Leijen - WaarBenJij.nu Een heel ander land midden in Borneo - Reisverslag uit Bandar Seri Begawan, Brunei van Joyce Leijen - WaarBenJij.nu

Een heel ander land midden in Borneo

Door: Joyce

Blijf op de hoogte en volg Joyce

27 April 2015 | Brunei, Bandar Seri Begawan

~ Brunei – Kota Kinabalu ~

Brunei
Even een tussenstop in een heel ander land in midden Borneo.
Brunei is een klein staatje midden in het noorden van Borneo.
Brunei staat bekend om haar grote olie industrie en ook grote hoeveel heden palmolie wordt hier geproduceerd.
Ik ben twee dagen in de hoofdstad geweest: Bandar Seri Begawan (BSB). Dit was ook lang genoeg want het is de hoofdstad maar het is er heel rustig. BSB heeft de grootste watervillage van de wereld. Vroeger woonde iedereen in de water village, maar nu heeft BSB ook een grote stad op het vaste land.
In de watervillage staan allemaal oude houten huisjes op palen, de overheid is nu bezig met moderne betonnen huizen, hiervan staan er al een paar en dat is een erg mooi gezicht. De huizen hebben een Japanse stijl. In de watervillage wonen 20.000 mensen, alles is hier dan ook te vinden van moskees, winkels, scholen tot en met politiebureau en de brandweer.

Brunei is overigens een streng gelovig moslim land. Iedereen loopt hier dan ook vol gesluierd. Alleen de handen en gezicht mogen bloot. Alcohol is verboden onder de moslims en daarom wordt het hier ook niet verkocht, er zijn geen barren en uitgaansn gelegen heden. Als non-moslim mag je per dag 12 blikjes bier en 2 flessen likeur importeren. Als de bevolking wil uitgaan moeten ze Brunei verlaten en naar een van de dichtbij gelegen plaatsen zoals Miri gaan.

Brunei is geen hotspot voor backpackers, er waren dan ook bijna geen westelijke toeristen en het enige hostel in de stad was een soort van lokaal jongeren hostel.
Dit hostel had dan ook gescheiden dorms speciaal voor vrouwen en mannen.
Normaal gesproken zie je overal gemixte dorms of alleen voor vrouwen. Maar dat is hier uit den boze. Er hingen dan ook grote borden bij de ingang van de dorm dat er in de vrouwen dorm geen mannen mochten komen en andersom.

De stad is op zich best mooi. Groot en schoon. Midden in de stad staat een super grote moskee en het heeft verschillende museums.

Per watertaxi kan je hier overal heen rondom BSB. Ik heb een tripje gedaan door de watervillage, ook heb ik er rond gelopen. De mensen zijn hier erg vriendelijk en behulpzaam, soms zo erg behulpzaam dat je denk dat ze iets van je willen haha.
Ik mocht zelfs bij iemand in huis kijken in de watervillage, echt super leuk!
Hij woonde in een van de nieuwe Japanse huizen. Super luxe van binnen! Eigenlijk net als onze huizen alleen iets lager en de muren hadden allerlei kleuren van roze tot groen en aan de muur overal foto’s van de Sultan.

Ietje buiten BSB ligt veel jungle. Per boot gingen we over de rivier en hadden we allerlei wilde dieren gespot. Super veel neusapen gezien, verschillende soorten vogels, reptielen en uiteindelijk na zon ondergang gingen we krokodillen spotten. Echt super gaaf was dit.
Voelde beetje alsof ik midden in een opnamen van National Geographic channel zat haha.

Kota Kinabalu
De weg van Brunei naar KK was lang. Per boot was de snelste optie. Maar doordat je verschillende transport middelen nodig had duurde het alles bij elkaar als nog 10 uur.
In KK heb ik beetje gechilled. Grote stad, veel markten... net als alle andere grote steden eigenlijk. Paar oude bekende nog tegen gekomen van eerder in m’n reis, altijd leuk :D.

Ik heb me aan een kapper gewaagd hier. Ik dacht dat het wel een redelijke kapper was, althans zo oogde het. Maar een rechte lijn knippen kan dus best lastig zijn. Hij knipte letterlijk over m’n schouder m’n haar en liet m’n scheiding zitten voor wat het is. Nu moet ik dus elke dag de zelfde scheiding hebben anders steken er overal pieken uit.
Haha wat een prutser, maar goed het is weer stukje korter, dat is wel lekker met dit warme weer.

De laatste dag hoopte ik een paradijselijke dag tegemoet te gaan. Want vlakbij KK zijn verschillende eilandjes waar je makkelijk per speedboot naar toe kan. Helaas begon het rond het middag uur al te regenen en dat ging non stop door tot laat in de avond. Mijn dag viel letterlijk en figuurlijk in het water ;).
In KK was ik puur omdat mijn vlucht vanaf hier naar Tawau ging.
En vanaf Tawau was het dan nog een uurtje per bus naar Semporna.

• 30 April 2015 - 19:59

Angelique:

Hoi, hoi,
    Leuk om te lezen, waar je allemaal uithangt!! Gezellig, dat je oude reisgenoten tegenkomt!
    Groetjes!