Bye bye Cambodja - Reisverslag uit Preah Seihanouk, Cambodja van Joyce Leijen - WaarBenJij.nu Bye bye Cambodja - Reisverslag uit Preah Seihanouk, Cambodja van Joyce Leijen - WaarBenJij.nu

Bye bye Cambodja

Door: Joyce

Blijf op de hoogte en volg Joyce

03 Januari 2015 | Cambodja, Preah Seihanouk

~ Kampot – Sihanoukville – Koh Rong Samloem – Sihanoukville – Phnom Penh ~

Met als tussenstop voor één dag in Phnom Penh ben ik door gereisd naar het zuiden.
Bij aankomst in Kampot zaten tot m’n verbazing super veel guesthouses al vol en aangezien ik aankwam toen het al donker was had ik niet veel zin om nog ver te zoeken.
Heb uiteindelijk een heel goedkope eenpersoonskamer gevonden, wat ik ook graag wilden. Even wat rust. Wel was het vrij alternatief met een hoog camping gevoel.
M’n “hokje” om het zo maar te noemen paste een bed in en thats is. Ik had een gedeelde badkamer ergens buiten... echt camping dus. Maja wel even prima voor die paar nachtjes dat ik hier zou blijven.

In Kampot had ik twee dagen een scooter gehuurd en heb zelf de omgeving verkend.
Kampot is een heel klein rustig dorpje waar voor de rest op chillen, eten en chillen na niet veel te doen is. Met de scooter ben ik richting de Bokor Mountain geweest. Dit is een hele grote berg, vraag me niet precies hoe hoog, maar na 35km was ik uiteindelijk boven. Boven op deze berg was vroeger een dorpje. Deze is nu uitgestorven en functioneert als toeristen trekpleister. Er staat een oud leeg casino boven op de berg waar je nog in kan lopen, wel grappig. Maar het aller mooiste is het uitzicht boven op de berg. Het was een heldere dag dus kon echt gigantisch ver kijken. Wel heel bijzonder want de eilanden die ik zag waren van de Golf van Thailand.

De volgende dag ben ik met de scooter naar Kep gereden. Kep is een heel klein, lief en rustig plaatsje. Nog kleiner als Kampot en weinig toeristen. Het strand was echt prachtig wit met een heerlijk zeetje. Vervolgens ben ik een rondje om Kep gereden wat hele mooie plaatjes op leverde. Super veel uitgestrekte rijstvelden met koeien, palmbomen en op de achtergrond hoge bergen. Iets waar ik alleen maar van heb kunnen dromen. :)

De volgende dag ben ik door gegaan naar Sihanoukville.
In Sihanoukville heb ik lekker op het strand geluierd, veel meer als dat was er ook niet te doen. De laatste dag was er echt hele dichte bewolking, dus ik zag mijn kans schoon en ben lekker gaan hardlopen, aangezien ik nu toch weinig deed en de wegen waren rustig en lang zodat ik niet zou verdwalen. Dat was wel weer even lekker, miste het onderhand toch wel een beetje haha.

De dag voor kerst ben ik door gegaan naar Koh Rong Samloem.
Dit was wel een hele happening. Als eerste op de boot, we hadden een high speed ferry naar het eiland. De golven waren best hoog omdat het een paar dagen flink gestormd had op de eilanden, even gingen de gedachten door me heen of we wel droog zouden aankomen, die boot ging zo heen en weer en op en neer. Later hoorde ik dat dit nog niks was.

Eenmaal op het eiland aangekomen stopte de boot op de twee plekken aan de grootste baai, de Saracen Bay. Hier aangekomen had niemand van de bungalow gehoord die ik had geboekt.
Ik kreeg al de verhalen te horen of ik wel op het goede eiland zat en of het uberhoud wel bestond. Want het eiland is echt niet groot maar heeft wel meerdere baaien.
Uiteindelijk ben ik de hele baai gaan aflopen en had zon beetje bij elk resort gevraagd of ze wisten waar mijn bungalow was. Uiteindelijk na een uur lopen en aan de andere kant van de baai aangekomen te zijn wist één vrouw heel erg zeker dat mijn bungalow in een andere baai was, de Mapai Bai. Uiteindelijk weer helemaal terug gelopen want ik had hier mijn backpack gedropt en vanaf daar zou eind van de middag ook een boot gaan naar de andere baai. Ik was helemaal blij dat ik uiteindelijk wist dat mijn bungalow wel bestond en waar het was.

Op de andere baai werden ik heel vriendelijk ontvangen. De bungalow waar ik verbleef was net 10 dagen open (vandaar dat niemand ervan gehoord had).
Mijn bungalow was echt een bungalow zoals we ze kennen van plaatjes. Leuk schattig houten huisje met twee bedden en een badkamer nog net niet op het strand.

Koh Rong Samloem is een eiland waar je echt alleen komt om te chillen. Er is hier vrijwel niks. Samloem is een en al jungle met aan de kust zijde bungalowtjes en in de Mocpai Bai (waar ik dan zat) wonen ook rond de 300 Cambodjanen.
De mooiste stranden bevinden zich aan de andere kant van het eiland, hier zijn wat afgelegen strandjes waar je dan ook alleen met een vissersbootje kan komen.
Helaas waren de stranden van de twee grootste baaien niet zo mooi zoals de verhalen en plaatjes zich voordeden. Veel strandjes zijn erg smal en ook nog is behoorlijk vervuild.

Rond de kerst was er veel vol geboekt op het eiland. Dit was wel erg gezellig. Omdat je niet makkelijk op andere plekken van het eiland kan komen ben je echt gebonden aan de baai waar je verbleef dit maakte het ook wel weer gezellig want je komt steeds de zelfde mensen tegen.

Op het eiland is ook geen wifi en er is alleen stroom tussen 18:00 en 22:00 uur. Dit was wel even wennen. Even helemaal niks en zorgen dat je alles oplaad voor er geen stroom meer is. Stroom gaat hier via een generator dus vandaar de beperkte aantal uren.
Ook heeft het wel voordelen want internet gebruik ik eigenlijk al vrij snel als ik niks te doen heb en nu ging ik dan gezellig wat ouwe hoeren of drankje doen met de andere hier :).

De eerste nacht (kerstavond) ging rond 22:00 uur overal het licht een beetje uit en kropen we gezellig bij elkaar aan de bar hier bij de buurman, hij hield het licht voor ons langer aan, hier hebben we lekker slap geouwe hoerd en drankjes gedronken op de kerstavond, het voelt totaal niet als kerst hier, dit komt denk ik doordat alle “kerst ingrediënten” hier niet aanwezig zijn (zie: winter, koud, kerstbomen, binnen zitten met elkaar).

Na middernacht hadden we een “kerstduik” genomen. We sprongen van het einde van de pier de zee in, dit niet geheel zonder reden. Want als het hier pik donker is en je maakt bewegingen in het water gaat de plankton licht geven. Dit was echt een onwijs gave ervaring. Dan zit je in het pik donker in de zee en overal om je heen zie je dan geel/groene lichtjes!!! Echt super gaaf. Het leek wel star wars haha.

In het begin was het wel even wennen hier met allemaal grote insecten, geen internet, niet altijd stroom en soms ook periodes met zonder water. maar ondanks dat beviel het erg goed en ben ik een paar nachten langer gebleven. Samen met wat andere mensen van hier hadden we ook een keer een vissers bootje gehuurd, dat mannetje ging met ons mee en bleef de hele dag op ons wachten. We waren naar de andere kant van het eiland gevaren, hier waren wat afgelegen prachtige witte stranden! Dit was echt paradijs! En bijna geen mensen.
Ook heb ik hier gesnorkeld, echt fantastisch. Prachtig zeeleven hier, weer heel anders als op andere plekken, vond het op zich wel jammer dat ik geen onderwater camera had want had het graag vast willen leggen.

Na vijf dagen had ik besloten om weer naar het vaste land te gaan. Aan de ene kant wel jammer om al het mooie vandaar en de gezellige mensen die ik ontmoet had achter te laten maar aan de andere kant was er ook niet veel te doen en was het weer tijd om verder te gaan.

Op de dag dat ik terug wilde was het weer erg aan het “spoken” op het eiland.
’s Nachts begon het al, de wind wakkerde behoorlijk aan en deze ging in de ochtend niet liggen wat zorgde voor een hele onrustige zee.
De boot ging wel maar zou die dag maar op één pier aan meeren wat betekende dat we een half uur moesten lopen naar de andere kant van de baai. Uiteindelijk kwam de boot 2 uur later dan gepland en had hij behoorlijk moeite met aanmeren. Verschillende keren moest de boot weer los gemaakt worden anders zou hij tegen de pier aankomen.

Een flinke poos later was iedereen aan boord en gingen we de zee op. Iedereen kreeg strikte instructies van waar alles lag en waar op de boot we moesten gaan zitten.
Best wel spannend! Dit was dus niks vergeleken met de heen reis want de dame aanboort vertelde dat de golven zon 2 a 3 meter hoog konden zijn.
Het begin van de reis was het ergste. Verschillende keren maakte we letterlijk een vrije val met de boot, zo hoog waren de golven. Ik had dit echt nog nooit meegemaakt en het was ook echt geen prettje. Op zon moment vertrouw je de bemanning van de boot voor 100% en hoop je dat ze dit vaker gedaan hebben. Gelukkig hadden we wel de beste boot hoorde ik later, hij was klein en snel.
Na 10 a 15 minuutjes (de reis duurde 45 min.) werd de zee gelukkig wat rustiger dit kwam door dat er verder op eilanden lagen die de golven opvingen.

Eenmaal terug aangekomen in Sihanoukville waren we in een hele andere wereld. De zon was terug, de wind was helemaal weg en de zee had ik nog nooit zo rustig gezien. Echt wonderbaarlijk hoe dat in zon korte afstand zo kon veranderen.

In Sihanoukville had ik voor een ander strand gekozen. “Otres Beach 1” Hier was het een stuk rustiger en het strand is mooier. Hier heb ik heerlijk genoten van de zon en de rust.

Oud en nieuw heb ik gevierd op Serendipity Beach, dat ligt naar Otres Beach en is het centrum van Sihanoukville. Hier had ik afgesproken met een Nederlands meisje en nog twee jongens, samen hebben we op het strand oud en nieuw gevierd. De hele avond was er vuurwerk en kon je van die lichtkandelaars de lucht in sturen voor een wens, was een mooi gezicht. Het strand zag zwart van de Cambodjanen die vierde daar ook een en al feest. Iets achter het strand was echt het lokale nieuwjaars feest, hier hebben we even rond gelopen en zijn we helemaal uit ons plaat gegaan op lokale muziek, haha dit was echt onwijs lachen want de Cambodjanen zijn wat terug houdend qua muziek en dans dus op een gegeven moment stond iedereen om ons heen en werden er aan alle kanten foto’s en filmpjes gemaakt van ons.

Na een aantal relaxte dagen en weer opgeladen voor het volgende avontuur zal ik morgen terug gaan naar Phnom Penh. Vanaf hier zal ik 5 januari vliegen naar Vientiane, de hoofdstad van Laos. In eerste instantie wilde ik alles per bus reizen. Maar aangezien ik wel beetje klaar ben met de bus en alle slechte wegen hier en ook met het idee dat wat ik in zuid Laos kan zien ook zo ongeveer in Vietnam al heb gezien heb ik besloten om alleen door het noorden te reizen.

De tijd is echt voorbij gevlogen hier in Cambodja, nog veel sneller zelfs als in Vietnam.
Ik had niet verwacht dat er zoveel verschillende en mooie plekken in Cambodja waren.
Het land zou zo in eerste instantie niet in mijn gedachten op komen om op vakantie te gaan maar het is echt een heerlijk vakantie land.
Als eerste alle mooie toeristische plekken zoals Angkor Wat, Phnom Penh vol met geschiedenis en dan het oh zo prachtige zuiden met de eilanden en de prachtige stranden.

Cambodja Weetjes:

- Het minimumloon ligt hier rond de 100 dollar per maand.

- De enige grote inkomsten van het land is de toerisme.

- Ze hebben hier geen verzekeringen of pensioen.

- Groot aantal mensen zijn verminkt hier door landmijnen, dit zie je vooral in de omgeving van Siem Reap.

- Kinderen vermaken zich hier met weinig, ze spelen met slippers of andere simpele dingen.

- Overal ligt afval op de straat, iedereen kwakt ook alles maar overal neer.
Eind van de dag wordt dit in kleine dorpjes allemaal verzameld langs de weg en wordt het verbrand.

• 03 Januari 2015 - 14:26

Hans Van Sluis:

Hoi Joyce,

Leuke verhalen allemaal hoor. Lijkt me een fantastische belevenis zo'n reis. Geniet er nog lekker van want voor je het weet is het voorbij. Ik blijf je volgen hoor !

Groetjes Hans
    (Loopmaatje Trias)

• 03 Januari 2015 - 16:48

Margriet:

Joyce, wat weer een mooi verhaal. Echt fantastisch wat je daar mee maakt. Mooie ervaring voor het leven. En leuk die combodjaanse weetjes. Dan die boot op de wilde zee, het is goed dat je niet alles van te voren weet. Voor jou een leuk om te zien hoe ze in Cambodja leven, maar voor die mensen in Cambodja zijn jullie weer een bezienswaardigheid, zoals het dansen op het strand. Geniet er nog maar van, dat je nog niet terug wil, kan ik mij nu wel indenken.
    Liefs mam

• 03 Januari 2015 - 18:28

Dick:

Prachtig verhaal en Cambodja spreekt mij ook erg aan als ik die prachtige foto's zie..Groetjes Dick

• 07 Januari 2015 - 18:54

Renée:

Jeutje, wàt een verslag! Mooi! Zéker voor jezelf over 10 jaar, als je het weer eens naleest..
    Dat van dat plankton, die 'lichtjes', dat is ook in Nederland (lees: Egmond). Dat is idd héél bijzonder om mee te maken. Vaak zijn er dan 's avonds, of 's morgensvroeg veel mensen op t strand. Als je terug ben, en het weer eens is, laat ik het je weten. Oeh, op zo'n boot met zulke golven... Pfff.. mij niet gezien (kotsend over de reling). Mooi dat je een beetje in training blijft. Ging t trouwens een beetje? Nou Joyce, veel plezier, veel mooie momenten, tot later!!

• 08 Januari 2015 - 13:00

Niels:

Eey Joyce,

Geweldig om te lezen wat je allemaal meemaakt daar. Het leest alsof ik er zelf bij ben :)

Ik kijk al weer uit naar je volgende verhaal!

Veel plezier en groetjes van je broer!

• 21 Januari 2015 - 10:37

Angelique:

Joehoe, ik loop een beetje achter, maar goed. Wat heerlijk dat je heb kunnen lopen en wat maak je een onwijs leuke dingen mee!! Blijft leuk om te lezen!